Philenews

42 νέες παραγγελίες στο τέλος του έτους ενισχύουν το ελληνικό βιβλίο ναυπηγήσεων

Published December 22, 2025, 08:26
42 νέες παραγγελίες στο τέλος του έτους ενισχύουν το ελληνικό βιβλίο ναυπηγήσεων

Η ελληνική πλοιοκτησία έκλεισε το έτος με 42 νέες παραγγελίες πλοίων σε διάστημα ενός μήνα, ενισχύοντας σημαντικά το βιβλίο ναυπηγήσεων σε μια περίοδο αυξημένης αβεβαιότητας στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά, υψηλού κόστους ναυπηγήσεων και περιορισμένης διαθεσιμότητας θέσεων. Παρά τις προκλήσεις, οι Έλληνες πλοιοκτήτες διατήρησαν ενεργό επενδυτικό ρόλο, επιβεβαιώνοντας τη στρατηγική τους παρουσία στον κλάδο. Το ελληνικό orderbook αυξήθηκε από 651 σε 693 πλοία, μια ενίσχυση που δεν θεωρείται τυχαία. Η αύξηση αυτή οδήγησε σε περαιτέρω ενίσχυση του μεριδίου της ελληνικής πλοιοκτησίας στο παγκόσμιο βιβλίο ναυπηγήσεων, το οποίο πλέον προσεγγίζει το 15,6% του συνόλου. Με αυτό το ποσοστό, η Ελλάδα παραμένει στην κορυφή διεθνώς όσον αφορά τον υπό κατασκευή στόλο, ενισχύοντας τη διαπραγματευτική της δύναμη έναντι ναυπηγείων, χρηματοδοτών και ναυλωτών. Η θέση αυτή υπογραμμίζει τη σημασία της ελληνικής ναυτιλίας στην παγκόσμια οικονομία. Σε επίπεδο κατηγοριών, το μεγαλύτερο μέρος των νέων παραγγελιών αφορά πλοία ξηρού φορτίου, συγκεκριμένα Panamax, Kamsarmax και Post-Panamax bulk carriers. Οι ελληνικές εταιρείες επενδύουν σε πλοία που θεωρούνται κρίσιμα για το παγκόσμιο εμπόριο πρώτων υλών και προσφέρουν ευελιξία σε περιόδους μεταβλητότητας των ναύλων. Αυτή η επιλογή δείχνει έμφαση στη σταθερότητα και όχι σε ρίσκα. Παράλληλα, καταγράφηκε αύξηση των παραγγελιών για containerships μεσαίου μεγέθους και feeders, υποδηλώνοντας προετοιμασία για μια πιο εξορθολογισμένη φάση στην αγορά containers μετά τις ακραίες διακυμάνσεις των προηγούμενων ετών. Η έμφαση δίνεται στην αποδοτικότητα και την προσαρμοστικότητα των δρομολογίων. Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, όπου η ελληνική παρουσία είναι ήδη ισχυρή, οι παραγγελίες συνεχίστηκαν με στοχευμένο τρόπο, με έμφαση στην ανανέωση του στόλου και τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας.