Σοβαρές αδυναμίες στον έλεγχο των δημόσιων μεταφορών – Υπερπληρωμές, καθυστερήσεις και δικαστικές εκκρεμότητες €59 εκατ.
Σοβαρές αδυναμίες στη διαχείριση και τον έλεγχο των δημόσιων επιβατικών μεταφορών εντοπίζει η Ελεγκτική Υπηρεσία στην Ειδική Έκθεση EE-EY 46/2025, η οποία εξετάζει τις πληρωμές προς τους αναδόχους λεωφορειακών συμβάσεων για τα έτη 2022–2023, καθώς και δείγμα εισπράξεων του Τμήματος Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ).
Δικαστικές εκκρεμότητες άνω των €59 εκατομμυρίων
Πέντε ανάδοχοι έχουν καταχωρίσει αγωγές εναντίον του κράτους, ζητώντας συνολικά πέραν των €59 εκατ. για διαφορές στην κυβερνητική συνεισφορά κατά την περίοδο 2010–2020. Παρά τη λήξη των συμβάσεων της δεκαετίας, το ΤΟΜ δηλώνει ότι αδυνατεί ακόμη να υπολογίσει τις πιθανές οφειλές, δημιουργώντας σοβαρή δημοσιονομική αβεβαιότητα.
Μη εφαρμογή μηχανισμών επίδοσης – Κίνδυνος απώλειας εσόδων
Αν και οι συμβάσεις προβλέπουν βασικούς δείκτες επίδοσης (KPI), το Υπουργείο Μεταφορών και το ΤΟΜ δεν τους εφαρμόζουν, ούτε επιβάλλουν τις αντίστοιχες οικονομικές κυρώσεις σε περιπτώσεις χαμηλής απόδοσης των αναδόχων.
Μέχρι τον Νοέμβριο 2024 δεν είχε ολοκληρωθεί η ανάπτυξη του πλαισίου αξιολόγησης, παρότι οι συμβάσεις βρίσκονται σε ισχύ εδώ και χρόνια.
Χρηματικές ποινές που… δεν επιβάλλονται
Για πλήθος συμβατικών υποχρεώσεων — όπως οικονομικοί λογαριασμοί και τριμηνιαίες εκθέσεις προόδου — οι αναδόχοι καθυστερούν συστηματικά. Παρά ταύτα, η Αναθέτουσα Αρχή επιβάλλει ποινές:
- καθυστερημένα,
- αποσπασματικά,
- ή και καθόλου.
Σε αρκετές περιπτώσεις, οι οικονομικές καταστάσεις υποβλήθηκαν μήνες μετά την προθεσμία — ή δεν υποβλήθηκαν ποτέ — χωρίς ουσιαστικές κυρώσεις.
Λάθη και υπερπληρωμές στα ποσά που δίνονται στους αναδόχους
Η Υπηρεσία εντοπίζει λάθη στους υπολογισμούς της κρατικής αποζημίωσης, λόγω λανθασμένης χρήσης δεικτών πληθωρισμού ή παλαιότερων στοιχείων.
Στο δείγμα πληρωμών βρέθηκαν:
- Υπερπληρωμές €67.951 για το 2022
- Υπερπληρωμές €35.175 για το 2023
Τα λάθη δεν θεωρούνται μεγάλα σε σχέση με τον συνολικό προϋπολογισμό, αλλά υποδεικνύουν έλλειψη αξιόπιστου συστήματος υπολογισμών.
Η χρήση Excel χωρίς ασφαλιστικές δικλίδες θεωρείται ένας από τους παράγοντες κινδύνου για λανθασμένες πληρωμές.
Ανεπαρκής διαχωρισμός ρόλων στο ΥΜΕΕ
Ένα μόνο άτομο φαίνεται πως υπολόγιζε, έλεγχε και εισηγείτο τις τελικές πληρωμές προς τους αναδόχους — ένας συνδυασμός που, σύμφωνα με την Ελεγκτική Υπηρεσία, αυξάνει δραματικά τον κίνδυνο αθέλητων σφαλμάτων ή ακόμα και προβλημάτων ακεραιότητας.
Προβλήματα στο σύστημα εισπράξεων του ΤΟΜ
Στις εισπράξεις του ΤΟΜ εντοπίζονται:
- μη τήρηση οδηγιών του Γενικού Λογιστηρίου,
- κενά στις εσωτερικές δικλίδες,
- αδυναμία συμφιλίωσης εσόδων μεταξύ των συστημάτων TOMIS και FIMAS,
- λανθασμένος υπολογισμός επιβαρύνσεων για εκπρόθεσμη ανανέωση αδειών κυκλοφορίας — με υπερχρεώσεις προς πολίτες.
Η περίπτωση Τηλλυρίας: Σύμβαση χωρίς ποινές
Στη σύμβαση για την Τηλλυρία δεν υπάρχει καμία πρόνοια για επιβολή κυρώσεων, με αποτέλεσμα ο ανάδοχος:
- να μην υποβάλει οικονομικές καταστάσεις για δύο συνεχόμενα έτη,
- να καθυστερεί την παράδοση κρίσιμων εγγράφων,
- να λαμβάνει κρατική αποζημίωση υπολογισμένη με τρόπο διαφορετικό από τον προβλεπόμενο στη σύμβαση.
Χάος στον έλεγχο των Μεταφορών – Το κράτος δεν ξέρει τι χρωστά και τι πληρώνει!
Η Ελεγκτική Υπηρεσία εντόπισε σοβαρές αδυναμίες στον έλεγχο των δημόσιων μεταφορών, όπως υπερπληρωμές, καθυστερήσεις και δικαστικές εκκρεμότητες ύψους 59 εκατομμυρίων ευρώ. Πέντε ανάδοχοι έχουν καταθέσει αγωγές κατά του κράτους για διαφορές στην κρατική συνεισφορά, ωστόσο το Τμήμα Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ) δεν έχει καταφέρει να υπολογίσει τις πιθανές οφειλές. Επιπλέον, δεν εφαρμόζονται οι προβλεπόμενοι δείκτες επίδοσης (KPI) στις συμβάσεις, με αποτέλεσμα να μην επιβάλλονται οι αντίστοιχες οικονομικές κυρώσεις για χαμηλή απόδοση. Εντοπίστηκαν επίσης λάθη στους υπολογισμούς των αποζημιώσεων, ανεπαρκής διαχωρισμός αρμοδιοτήτων και προβλήματα στο σύστημα εισπράξεων του ΤΟΜ, συμπεριλαμβανομένων λανθασμένων υπολογισμών τελών κυκλοφορίας. Η έκθεση αναφέρει ότι σε ορισμένες περιπτώσεις, οι οικονομικές καταστάσεις υποβάλλονταν με καθυστέρηση ή και καθόλου, χωρίς να επιβάλλονται κυρώσεις.
You Might Also Like
Δικαστήριο Λεμεσού: Αθώοι οι 8 που συμμετείχαν σε διαδήλωση κατά των μέτρων για τον κορονοϊό
Dec 2
«Καταπέλτης» η Ελεγκτική Υπηρεσία: Επτά Χρόνια Χωρίς Αντι-UAV Προστασία – Απέτυχε και ο Δεύτερος Διαγωνισμός της Αστυνομίας
Dec 2
Συγκοινωνίες εκτός τροχιάς: Έκθεση ΕΥ για λάθη,υπερπληρωμές & μηδενικός έλεγχο
Dec 9
Ελεγκτική Υπηρεσία: Τη νύφη για τα μπακαλοδέφτερα στο ΤΟΜ πληρώνουν οι πολίτες – Λεωφορειούχοι διεκδικούν από το κράτος €59 εκατ. αποζημιώσεις
Dec 9
Προβλήματα στις δημόσιες συγκοινωνίες: Λάθη, καθυστερήσεις και εκκρεμείς αγωγές αποκαλύπτει η Ελεγκτική Υπηρεσία