Dialogos

Φωτοεπισήμανση χωρίς σήμανση: Πώς επιβάλλονται πρόστιμα με… κουτουρού μεθόδους

Published November 4, 2025
Φωτοεπισήμανση χωρίς σήμανση: Πώς επιβάλλονται πρόστιμα με… κουτουρού μεθόδους

Με τη μέθοδο του… κουτουρού υπολογίζονται πλέον τα πρόστιμα σε πολλά σημεία όπου λειτουργεί το σύστημα φωτοεπισήμανσης, καθώς οι γραμμές στο οδόστρωμα έχουν σβηστεί και δεν διακρίνονται. Ως αποτέλεσμα, οι οδηγοί δεν μπορούν να γνωρίζουν πού πρέπει να σταματήσουν και από ποιο σημείο αρχίζει να επιβάλλεται το πρόστιμο των 300 ευρώ.
Την ίδια ώρα, η κυβέρνηση μετακυλίει την ευθύνη για την αποκατάσταση των φθαρμένων διαγραμμίσεων στους δήμους και τις κοινότητες, γεγονός που εγείρει νέα ερωτήματα για τον τρόπο συντήρησης του οδικού δικτύου μετά τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Το ζήτημα έθεσε με επιστολή του ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Βαλεντίνος Φακοντής, προς τον Υπουργό Μεταφορών, Αλέξη Βαφεάδη, επισημαίνοντας ότι σε κεντρικούς δρόμους της Πάφου, όπου λειτουργεί σύστημα φωτοεπισήμανσης, οι διαγραμμίσεις δεν είναι ευδιάκριτες. Όπως σημείωσε, οι οδηγοί δυσκολεύονται να εντοπίσουν τη σήμανση, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται συνθήκες σύγχυσης και κίνδυνοι για οδηγούς και πεζούς, ενώ παράλληλα καραδοκεί η επιβολή προστίμων χωρίς ουσιαστική υπαιτιότητα των οδηγών.
Στην απαντητική του επιστολή ο Υπουργός Μεταφορών απέδωσε την αρμοδιότητα αποκλειστικά στους δήμους, αναφέροντας ότι με τη νέα διοικητική δομή όλοι οι δρόμοι εντός δημοτικών ορίων συντηρούνται από τις τοπικές Αρχές, συμπεριλαμβανομένης της οριζόντιας σήμανσης. Ανέφερε ακόμη ότι το Τμήμα Δημοσίων Έργων εκτέλεσε παρεμβάσεις σε δημοτικούς δρόμους μόνο κατά τη μεταβατική περίοδο Ιουλίου–Δεκεμβρίου 2024, αλλά πλέον δεν διαθέτει σχετικές πιστώσεις στον προϋπολογισμό του 2025.
Σημειώνεται ότι το ΑΚΕΛ έχει κατ’ επανάληψη αναδείξει το πρόβλημα με την απότομη αλλαγή των φαναριών από πράσινο σε κόκκινο, το οποίο οδηγεί σε χιλιάδες εξώδικα πρόστιμα χωρίς ουσιαστικό λόγο. Στο πλαίσιο αυτό, έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για βελτίωση της κατάστασης όπως η τοποθέτηση χρονομετρητών στα φώτα τροχαίας, ιδιαίτερα στα σημεία όπου υπάρχουν κάμερες φωτοεπισήμανσης. Παρά τις παρεμβάσεις, η κυβέρνηση έχει απορρίψει όλες τις εισηγήσεις.
Το νέο «μπαλάκι ευθυνών» για τη συντήρηση των διαγραμμίσεων αναμένεται, κατά πάσα πιθανότητα, να δημιουργήσει σύντομα περαιτέρω προβλήματα.
Κωνσταντίνος Ζαχαρίου