Σχεδόν μία στις τρεις αιτήσεις για αναπηρικό αυτοκίνητο απορρίπτεται – Κατακόρυφη αύξηση τα τελευταία δύο χρόνια
Σχεδόν μία στις τρεις αιτήσεις για αναπηρικό αυτοκίνητο απορρίπτεται λόγω των αυστηρών κριτηρίων, με τα στοιχεία να καταδεικνύουν δραματική επιδείνωση της κατάστασης τα τελευταία δύο χρόνια.
Το θέμα ανέδειξε ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Γιώργος Κουκουμάς, με επιστολή του προς τον Υπουργό Εργασίας Γιάννη Παναγιώτου. Συγκεκριμένα, ζήτησε ενημέρωση για τον αριθμό των ατόμων που έλαβαν χορηγία την περίοδο 2020–2024 από το Σχέδιο Παροχής Οικονομικής Βοήθειας σε Άτομα με Αναπηρίες για Απόκτηση Αυτοκινήτου του Τμήματος Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Ατόμων με Αναπηρίες του Υφυπουργείου Κοινωνικής Πρόνοιας, καθώς και για τον αριθμό των απορριφθεισών αιτήσεων και τους κυριότερους λόγους απόρριψης.
Ο Γ. Κουκουμάς έθεσε επίσης την ανάγκη αναθεώρησης των κριτηρίων του σχεδίου, και ειδικότερα της πρόνοιας που απαγορεύει σε δικαιούχο άτομο με αναπηρία να υποβάλει νέα αίτηση πριν περάσουν επτά έτη, ακόμη κι αν το όχημά του παρουσιάσει σοβαρά μηχανικά προβλήματα ή φθορές που καθιστούν ασύμφορη την επιδιόρθωσή του.
Στην απαντητική του επιστολή, ο Υπουργός Εργασίας ανέφερε ότι την τελευταία πενταετία χορηγήθηκε βοήθεια σε 1.756 άτομα, ενώ απορρίφθηκαν 592 αιτήσεις — δηλαδή ποσοστό 25,2% επί συνόλου 2.348 αιτήσεων.
Τα στοιχεία, ωστόσο, δείχνουν σαφή επιδείνωση την τελευταία διετία. Το 2022 το ποσοστό απόρριψης ήταν 21,7%, το 2023 εκτινάχθηκε στο 28,2% (120 απορρίψεις σε 426 αιτήσεις), ενώ το 2024 αυξήθηκε περαιτέρω στο 28,4% (148 απορρίψεις σε 521 αιτήσεις).
Τα στοιχεία ανά έτος
Αναλυτικά, τα στοιχεία για την πενταετία έχουν ως εξής:
2020: Υποβλήθηκαν 516 αιτήσεις, εκ των οποίων εγκρίθηκαν 395 και απορρίφθηκαν 121 (ποσοστό 23,4%). Η συνολική δαπάνη ανήλθε σε 1,66 εκατ. ευρώ. Από τους εγκριθέντες, 331 έλαβαν χορηγία 3.500 ευρώ, 25 έλαβαν 4.500 ευρώ (άτομα που χρησιμοποιούν τροχοκάθισμα και λαμβάνουν επίδομα βαριάς κινητικής αναπηρίας ή/και επίδομα φροντίδας), ενώ 39 έλαβαν 9.000 ευρώ για την αγορά διασκευασμένου οχήματος κατάλληλου για μετακίνηση εντός του οχήματος με τροχοκάθισμα.
2021: Υποβλήθηκαν 457 αιτήσεις, εγκρίθηκαν 347 και απορρίφθηκαν 110 (24,1%). Η δαπάνη ανήλθε σε 1,42 εκατ. ευρώ. Από τις εγκρίσεις, 284 αφορούσαν χορηγίες 3.500 ευρώ, 34 χορηγίες 4.500 ευρώ και 29 χορηγίες 9.000 ευρώ.
2022: Υποβλήθηκαν 428 αιτήσεις, εγκρίθηκαν 335 και απορρίφθηκαν 93 (21,7%). Η δαπάνη ανήλθε σε 1,37 εκατ. ευρώ. Από τους δικαιούχους, 287 έλαβαν 3.500 ευρώ, 21 έλαβαν 4.500 ευρώ και 27 έλαβαν 9.000 ευρώ.
2023: Υποβλήθηκαν 426 αιτήσεις, εγκρίθηκαν 306 και απορρίφθηκαν 120 (28,2%). Η δαπάνη ανήλθε σε 1,31 εκατ. ευρώ. Από τις εγκρίσεις, 242 αφορούσαν 3.500 ευρώ, 28 χορηγίες 4.500 ευρώ και 36 χορηγίες 9.000 ευρώ.
2024: Υποβλήθηκαν 521 αιτήσεις, εγκρίθηκαν 373 και απορρίφθηκαν 148 (28,4%). Η δαπάνη ανήλθε σε 1,55 εκατ. ευρώ. Από τους δικαιούχους, 298 έλαβαν 3.500 ευρώ, 40 χορηγίες 4.500 ευρώ και 36 χορηγίες 9.000 ευρώ.
Οι κυριότεροι λόγοι απόρριψης
Σύμφωνα με τον Υπουργό Εργασίας, οι βασικοί λόγοι απόρριψης των αιτήσεων είναι:
Το ηλικιακό κριτήριο, καθώς δικαιούχοι είναι άτομα ηλικίας 18 έως 70 ετών.
Η μη παρέλευση επταετίας από την ημερομηνία προηγούμενης επιχορήγησης.
Η απόρριψη από την Επιτροπή Αξιολόγησης, όταν κάποιο άτομο δεν πληροί τα κριτήρια του Σχεδίου.
Σε σχέση με την επισήμανση του βουλευτή Γιώργου Κουκουμά για την ανάγκη αναθεώρησης των κριτηρίων —ιδίως της πρόνοιας που απαγορεύει νέα αίτηση πριν την πάροδο επτά ετών, ακόμη κι αν το αυτοκίνητο παρουσιάσει σοβαρά μηχανικά προβλήματα— ο Υπουργός Εργασίας απάντησε ότι: «Το Τμήμα Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Ατόμων με
Αναπηρίες αποζημιώνει τους δικαιούχους βάσει της παραγράφου 11 του Σχεδίου. Νοείται ότι το αυτοκίνητο πρέπει να είναι ασφαλισμένο είτε πλήρως είτε έναντι τρίτου. Σε περίπτωση ολικής καταστροφής και εφόσον δεν υπάρχει αποζημίωση από την ασφαλιστική εταιρεία, παρέχεται οικονομική βοήθεια 1.500 ευρώ, 2.000 ευρώ ή 4.000 ευρώ, ανάλογα με την αρχική επιχορήγηση».
Πρόσθεσε επίσης ότι όλα τα κριτήρια του Σχεδίου «αξιολογούνται στο πλαίσιο βελτίωσης, ώστε να επιτελείται ο σκοπός του και να είναι πρακτικά εφαρμόσιμο». Δηλαδή, δεν απέκλεισε την αναθεώρηση των κριτηρίων, ωστόσο δεν δεσμεύτηκε για το πότε και με ποιον τρόπο αυτή θα πραγματοποιηθεί.