Σοβαρές καταγγελίες για αποκλεισμό παιδιών με αναπηρία από τη γενική εκπαίδευση
Της
Ελένης Κωνσταντίνου
Σοβαρές καταγγελίες για συνεχιζόμενες διακρίσεις εις βάρος παιδιών με αναπηρία και στέρηση του δικαιώματός τους στην εκπαίδευση διατυπώνει η πρόεδρος της οργάνωσης «Αγκαλιά Ελπίδας», Γιούλα Πιτσιάλη. Όπως καταγγέλλει, παιδιά με αναπηρία εξακολουθούν να αποκλείονται από τις γενικές τάξεις και να τοποθετούνται σε ειδικές μονάδες, παρά τις υποσχέσεις για ενιαία και συμπεριληπτική εκπαίδευση.
«Είναι η μόνη ομάδα παιδιών που συνεχίζει να υφίσταται διακρίσεις πριν καν πατήσει το πόδι της στο σχολείο. Επειδή έχω μια αναπηρία, πρέπει να αποδείξω ότι είμαι ικανός να έχω τη θέση μου δίπλα από οποιοδήποτε άλλο παιδί», ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Πιτσιάλη.
Η πρόεδρος της οργάνωσης αναφέρθηκε και στη πρόσφατη περίπτωση όπου δύο παιδιά, ηλικίας 5 και 7 ετών, κρίθηκαν «μη άξια» να φοιτήσουν στη γενική τάξη και εντάχθηκαν σε ειδική μονάδα, παρά τις αξιολογήσεις ιδιωτών ειδικών που υποστηρίζουν ότι η ένταξή τους στη γενική τάξη θα συνέβαλλε στην ανάπτυξή τους. «Δώσαμε αγώνα να βγουν τα παιδιά από τη μονάδα. Όλες οι αξιολογήσεις δείχνουν βελτίωση, όμως οι Επιτροπές του ΥΠΑΝ είχαν αντίθετη άποψη», σημείωσε.
Σύμφωνα με την ίδια, τα παιδιά βρίσκονται σήμερα στο σπίτι τους, αποκλεισμένα από την εκπαίδευση. «Ο ρατσισμός και ο μισαναπηρισμός θα έπρεπε να είναι ποινικό αδίκημα. Δυστυχώς, εμείς τους προάγουμε και τους καμαρώνουμε», υπογράμμισε, προσθέτοντας ότι κανένας θεσμός δεν έχει παρέμβει ακόμη.
Η οργάνωση έχει ήδη αποταθεί στην Επίτροπο Διοικήσεως ζητώντας παρέμβαση, χωρίς ωστόσο να υπάρξει ανταπόκριση. «Καλούμε όλα τα οργανωμένα σύνολα που μιλούν για ισότητα να ενώσουν τις φωνές τους μαζί μας, για να σταματήσουν οι διαδικασίες αποκλεισμού παιδιών από τη γενική εκπαίδευση», ανέφερε η κ. Πιτσιάλη.
“Η ενιαία εκπαίδευση
παραμένει υπόσχεση”
Παρά τις εξαγγελίες του Προέδρου της Δημοκρατίας για άρση του αποκλεισμού και για μετάβαση σε ενιαία εκπαίδευση, η πρόεδρος της «Αγκαλιάς Ελπίδας» τονίζει ότι «2,5 χρόνια μετά, οι αποκλεισμοί συνεχίζονται».
«Αντί να ενδυναμωθούν οι γενικές τάξεις ώστε να απευθύνονται σε όλα τα παιδιά, φέτος ανοίγουν περισσότερες ειδικές μονάδες», είπε, θέτοντας εύλογα ερωτήματα όπως «Ποιο είναι τελικά το όφελος των ειδικών μονάδων;Πόσα παιδιά που διαχωρίστηκαν έχουν επανενταχθεί στη γενική τάξη; Και πού θα βρίσκονται τα παιδιά αυτά όταν ενηλικιωθούν;»
«Η τύχη των παιδιών μας εξαρτάται από το ποιο σχολείο θα βρεθούν και την κρίση των εκπαιδευτικών. Το παιδί σου δεν χρειάζεται ειδική μεταχείριση, χρειάζεται εύλογες προσαρμογές για να έχει ίση πρόσβαση», υπογράμμισε.
Κάλεσμα σε διαμαρτυρία έξω από το Υπουργείο Παιδείας
Πέντε οργανώσεις απευθύνουν κάλεσμα για διαμαρτυρία σήμερα Δευτέρα, 27 Οκτωβρίου, στις 10:00 π.μ., έξω από το Υπουργείο Παιδείας, με κεντρικό σύνθημα:
«Όχι στον αποκλεισμό των παιδιών με αναπηρία από την εκπαίδευση – Σήκωσε φωνή για κάθε παιδί».
Στη διαμαρτυρία θα συμμετέχουν:
Παγκύπρια Οργάνωση για Εγκεφαλική Παράλυση «Αγκαλιά Ελπίδας»
ΔΕΠΥ Κύπρου
Παγκύπρια Οργάνωση Τυφλών
Σύνδεσμος για Άτομα με Αυτισμό Κύπρου
ΚΥΣΟΑ
Η κ. Πιτσιάλη αναφέρει ότι δεν μπορεί κανένα σύστημα να ορίζει τι μπορεί και τι όχι το κάθε παιδί. «Όλα τα παιδιά μπορούν – αρκεί να τους το επιτρέψουμε. Μαζί διεκδικούμε πρόσβαση, συμπερίληψη, αξιοπρέπεια».
Aπορρίπτει το ΥΠΑΝ
Πάντως το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (Υ.Π.Α.Ν.) απορρίπτει από την πλευρά του τα όσα του καταλογίζονται τόσο αναφορικά με τη συγκεκριμένη περίπτωση των δυο παιδιών όσο και γενικότερα. Σημειώνει ότι η εξαγγελία για διαμαρτυρία και οι πρόσφατες αναφορές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι υπήρξε πρόθεση ή/και απόφαση αποκλεισμού παιδιών από το δικαίωμα στη δημόσια εκπαίδευση δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και παρερμηνεύουν τη διαδικασία στήριξης παιδιών με αναπηρίες ή άλλες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
«Η πρόσβαση όλων των παιδιών στην καλύτερη δυνατή εκπαίδευση, σύμφωνα με τις δυνατότητες και τις ανάγκες τους, αποτελεί πρωταρχική προτεραιότητα του Υ.Π.Α.Ν. Επισημαίνεται ότι η φοίτηση μαθητών/ριών σε γενική τάξη ή σε Ειδική Μονάδα αποφασίζεται αποκλειστικά και μόνο στη βάση επιστημονικών εισηγήσεων και πάντοτε με γνώμονα το καλώς νοούμενο συμφέρον του παιδιού».
Αναφέρεται ακόμη πως «το Υ.Π.Α.Ν. συνεχίζει να προωθεί ενεργά τη συμπερίληψη των παιδιών με αναπηρίες στο δημόσιο σχολείο, μέσα από την παροχή κατάλληλων προγραμμάτων στήριξης, την πρόσληψη ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα συμπεριληπτικής αγωγής.
Για την επίτευξη αυτού του στόχου, απαραίτητη είναι η συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, τους γονείς και τα οργανωμένα σύνολα, σε πνεύμα εμπιστοσύνης και διαλόγου, αποφεύγοντας τη διασπορά ανακριβειών και την πρόκληση αχρείαστης αναστάτωσης».
You Might Also Like
Διχάζει η φοίτηση παιδιών με αναπηρίες
Oct 25