Αβεβαιότητα για τη βιωσιμότητα του GSI σε περίπτωση που το κόστος του έχει αυξηθεί σε σχέση με το 2016 όταν και έλαβε την έγκριση της Κομισιόν για χορηγία, εξέφρασε ο Πρόεδρος της ΡΑΕΚ, κατά την εξέταση του προϋπολογισμού της Αρχής από την Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής.
«Τα έργα που εντάσσονται στον ευρωπαϊκό κατάλογο Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος λαμβάνουν κοινοτική χορηγία ακριβώς επειδή δεν είναι βιώσιμα από μόνα τους κατά το αρχικό στάδιο. Μετά τη χορηγία, το συγκεκριμένο έργο, υπολογιζόμενο στα €1,9 δισεκατομμύρια, θεωρείται βιώσιμο. Ωστόσο, εάν το κόστος αυξηθεί, δεν είναι βέβαιο ότι η βιωσιμότητα θα διατηρηθεί».
Πολύβιος Λεμονάρης – Πρόεδρος ΡΑΕΚ
Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Πολύβιος Λεμονάρης, η αύξηση του κόστους είναι κάτι περισσότερο από πιθανή.
Το ύψος του κόστους των υποσταθμών σε Κρήτη και Κύπρο, παραμένει ανοιχτό ενώ οι βυθομετρήσεις που απέτρεψε η Τουρκία ίσως αναδείξουν την ανάγκη κατασκευής πρόσθετου καλωδίου από αυτό που υπολογίστηκε, αρχικά.
«Ο ΑΔΜΗΕ δεν έχει γνωστοποιήσει οποιαδήποτε αλλαγή στον στόχο ολοκλήρωσης του έργου μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2029. Σύμφωνα με ενημέρωση της 19ης Σεπτεμβρίου, έχουν ήδη κατασκευαστεί 200 χλμ. καλωδίου και άλλα 81 χλμ. βρίσκονται στη διαδικασία κατασκευής, ενώ προχωρεί και η παραγωγή καλωδίων μεγάλου βάθους. Αναμένουμε νέα έκθεση προόδου».
Πολύβιος Λεμονάρης – Πρόεδρος ΡΑΕΚ
Στο συμπέρασμα ότι οι δηλώσεις περί επικαιροποίησης των οικονομοτεχνικών παραμέτρων του GSI μάλλον στις ελληνικές καλένδες παρέπεμπαν το έργο οδηγούν οι αναφορές του Ευρωπαίου Επιτρόπου Ενέργειας ότι το έργο δε χρειάζεται νέα ανάλυση κόστους-οφέλους.
Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του Ευρωβουλευτή του ΔΗΣΥ, Μιχάλη Χατζηπαντέλα, σημειώνει ότι εφόσον το έργο περιλαμβάνεται στον κατάλογο των έργων κοινού ενδιαφέροντος αυτό σημαίνει ότι έχει ήδη αξιολογηθεί θετικά.
«Όταν ένα έργο κοινής σημασίας έχει λάβει επιχορήγηση για έργα στο πλαίσιο του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη», αυτό σημαίνει ότι η ανάλυση κόστους-οφέλους του παρέχει αποδείξεις για σημαντικές θετικές εξωτερικές επιδράσεις, όπως η ασφάλεια του εφοδιασμού και η αλληλεγγύη».
Ντάν Γιόργκενσεν – Ευρωπαίος Επίτροπος Ενέργειας
Ελλάδα και Κύπρος δεν έχουν μέχρι στιγμής προχωρήσει στην προκήρυξη διαγωνισμού για εξεύρεση του οίκου που θα κάνει τη νέα αξιολόγηση.
Δείτε το ρεπορτάζ του Νεοκλή Νεοκλέους:
Σε κρίσιμο σταυροδρόμι ο GSI: Φόβοι για εκτόξευση κόστους και νέα εμπόδια
Το έργο του διασυνδετήριου δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας Ελλάδας-Κύπρου (GSI), γνωστού και ως EuroAsia Interconnector, βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι, με φόβους για εκτόξευση του κόστους και πιθανά νέα εμπόδια. Ο Πρόεδρος της ΡΑΕΚ εξέφρασε αβεβαιότητα σχετικά με τη βιωσιμότητα του έργου, εάν το κόστος του υπερβεί το αρχικό ποσό των 1,9 δισεκατομμυρίων ευρώ που είχε εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για χορηγία. Η αύξηση του κόστους είναι πιθανή λόγω της αβεβαιότητας για το κόστος των υποσταθμών στην Κρήτη και την Κύπρο, καθώς και της πιθανής ανάγκης κατασκευής πρόσθετου καλωδίου λόγω των βυθομετρήσεων που εμποδίστηκαν από την Τουρκία. Παρά τις ανησυχίες, ο Ευρωπαίος Επίτροπος Ενέργειας δήλωσε ότι το έργο δεν χρειάζεται νέα ανάλυση κόστους-οφέλους, καθώς έχει ήδη αξιολογηθεί θετικά και περιλαμβάνεται στον κατάλογο των έργων κοινού ενδιαφέροντος. Ωστόσο, Ελλάδα και Κύπρος δεν έχουν ακόμη προχωρήσει στην προκήρυξη διαγωνισμού για την εξεύρεση οίκου που θα κάνει νέα αξιολόγηση.
You Might Also Like
Αβέβαιη η βιωσιμότητα του GSI αν αυξηθεί το κόστος λέει η ΡΑΕΚ στη Βουλή
Dec 5
ΡΑΕΚ στη Βουλή: Αβέβαιη η βιωσιμότητα του GSI αν αυξηθεί το κόστος
ΡΑΕΚ: Αβέβαιη η βιωσιμότητα του GSI αν αυξηθεί το κόστος – Τι λέει για επάρκεια ρεύματος
Dec 5
ΡΑΕΚ: Αβέβαιη η βιωσιμότητα του GSI αν αυξηθεί το κόστος
Dec 5
ΡΑΕΚ: Αβέβαιη η βιωσιμότητα του GSI αν αυξηθεί το κόστος
Dec 5