Κίνα και Ινδία συνεχίζουν να κυριαρχούν στις εισαγωγές ρωσικών καυσίμων. Η πτώση εσόδων της Ρωσίας από άνθρακα και οι αλλαγές στις εξαγωγές ενέργειας στην Ασία σηματοδοτούν πιθανή επαναφορά ισορροπίας στις ναυλαγορές
H παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά κλείνει το 2025 υπό το βάρος γεωπολιτικών εντάσεων, μεταβαλλόμενων εμπορικών ροών και αυστηροποίησης κανονιστικών απαιτήσεων. Σύμφωνα με την Allied Quantumsea Research, οι αγορές ναύλων διαμορφώνονται όχι μόνο από τα βασικά μεγέθη προσφοράς και ζήτησης, αλλά και από παραμορφώσεις λόγω κυρώσεων και εκτροπής των εμπορευμάτων.
Η τρέχουσα εβδομάδα έστρεψε την προσοχή στη Μόσχα, με διπλωματικές επαφές για τον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας να βρίσκονται στο επίκεντρο. Η διεύρυνση της διπλωματικής πρωτοβουλίας των ΗΠΑ αναγκάζει αναλυτές να επανεκτιμήσουν πώς ένα ενδεχόμενο μεταπολεμικό πλαίσιο θα επηρεάσει τις θαλάσσιες εμπορικές ροές, με έμφαση στον χρόνο και την ταχύτητα προσαρμογής των ναυτιλιακών μοτίβων.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της CREA, (Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA) είναι ένας ανεξάρτητος ερευνητικός φορέας, think tank που εδρεύει στο Ελσίνκι) η Ρωσία βλέπει σημαντική μείωση στα έσοδά της από εξαγωγές ορυκτών καυσίμων. Τον Οκτώβριο, τα συνολικά έσοδα υποχώρησαν 4% σε μηνιαία βάση, στα 524 εκατ. ευρώ ημερησίως, το χαμηλότερο επίπεδο από την αρχή της εισβολής. Η κύρια αιτία ήταν ο άνθρακας, με έσοδα να μειώνονται κατά 10% σε 62 εκατ. ευρώ ημερησίως, παρά αύξηση 14% στους όγκους εξαγωγών.
Τα έσοδα από πετρέλαιο παρέμειναν σχετικά σταθερά στα 238 εκατ. ευρώ ημερησίως, ενώ το LNG εμφάνισε άνοδο 10% φτάνοντας τα 38 εκατ. ευρώ ημερησίως, μετά από αύξηση όγκων 29%. Οι εξαγωγές μέσω αγωγών υποχώρησαν 6%, ενώ τα πετρελαιοειδή διέπονταν από πτώση 11%. Η διαφορά μεταξύ αυξανόμενων όγκων και μειούμενων εσόδων υπογραμμίζει την ένταση της πίεσης στις τιμές και τους περιορισμούς που δημιουργούν οι κυρώσεις στην αξιοποίηση των εξαγωγών.
Στο μέτωπο της Ασίας, η Κίνα και η Ινδία συνεχίζουν να κυριαρχούν στις εισαγωγές ρωσικών καυσίμων. Η Κίνα αντιπροσώπευσε το 44% των εσόδων της Ρωσίας από ορυκτά καύσιμα τον Οκτώβριο, κυρίως από πετρέλαιο, ενώ η Ινδία κατέγραψε άνοδο 11% στις εισαγωγές, επικεντρωμένη κυρίως σε αργό πετρέλαιο. Παράλληλα, η εξαφάνιση φορτίων Rosneft και Lukoil δείχνει πρώιμη προσαρμογή σε αναμενόμενες κυρώσεις των ΗΠΑ, γεγονός που υποδηλώνει πιέσεις στις μελλοντικές ροές προϊόντων.
Η έκθεση της Allied Shipbroking θέτει το κρίσιμο ερώτημα: μήπως βρισκόμαστε στην τελική φάση του τρέχοντος γεωπολιτικού κύκλου και πώς θα προσαρμοστούν οι ναυλαγορές καθώς οι στρατιωτικές στρεβλώσεις αρχίζουν να υποχωρούν; Η απάντηση θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό τη δυναμική των ναυτιλιακών αγορών το 2026.
Διαβάστε ακόμη
Ρωσική ενέργεια σε κρίση: Τι αλλάζει στις ναυλαγορές το 2026
Η παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά βρίσκεται σε μια περίοδο αβεβαιότητας, επηρεασμένη από γεωπολιτικές εντάσεις, μεταβαλλόμενες εμπορικές ροές και αυστηρότερους κανονισμούς. Σύμφωνα με την Allied Quantumsea Research, οι ναύλοι διαμορφώνονται όχι μόνο από την προσφορά και τη ζήτηση, αλλά και από παραμορφώσεις που προκαλούνται από κυρώσεις και αλλαγές στις διαδρομές των εμπορευμάτων. Η τρέχουσα εστίαση είναι στη Ρωσία και τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία, με αναλυτές να επανεκτιμούν πώς ένα ενδεχόμενο μεταπολεμικό πλαίσιο θα επηρεάσει τις θαλάσσιες εμπορικές ροές και την ταχύτητα προσαρμογής των ναυτιλιακών μοτίβων. Τα έσοδα της Ρωσίας από τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων παρουσιάζουν σημαντική μείωση, σύμφωνα με στοιχεία του Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA). Τον Οκτώβριο, τα συνολικά έσοδα υποχώρησαν στα 524 εκατομμύρια ευρώ ημερησίως, το χαμηλότερο επίπεδο από την έναρξη της εισβολής στην Ουκρανία. Η κύρια αιτία της μείωσης αυτής είναι η πτώση των εσόδων από τον άνθρακα, παρά την αύξηση των εξαγόμενων όγκων. Αντίθετα, τα έσοδα από το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) παρουσιάζουν άνοδο, ενώ οι εξαγωγές μέσω αγωγών και τα πετρελαιοειδή έχουν μειωθεί. Η διαφορά μεταξύ της αύξησης των όγκων εξαγωγών και της μείωσης των εσόδων υπογραμμίζει την πίεση στις τιμές και τους περιορισμούς που επιβάλλουν οι κυρώσεις στην αξιοποίηση των ρωσικών εξαγωγών. Η κατάσταση αυτή δημιουργεί αβεβαιότητα για το μέλλον των ναυλαγορών. Η Κίνα και η Ινδία συνεχίζουν να είναι οι κύριοι εισαγωγείς ρωσικών καυσίμων, με την Κίνα να αντιπροσωπεύει το 44% των εσόδων της Ρωσίας από ορυκτά καύσιμα τον Οκτώβριο. Παράλληλα, παρατηρείται προσαρμογή σε αναμενόμενες κυρώσεις των ΗΠΑ, με την εξαφάνιση φορτίων από εταιρείες όπως η Rosneft και η Lukoil. Η έκθεση της Allied Shipbroking θέτει το ερώτημα εάν βρισκόμαστε στην τελική φάση του τρέχοντος γεωπολιτικού κύκλου και πώς θα προσαρμοστούν οι ναυλαγορές καθώς οι στρατιωτικές στρεβλώσεις αρχίζουν να υποχωρούν. Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό τη δυναμική των ναυτιλιακών αγορών το 2026.
You Might Also Like
Πώς δρα ο σκιώδης στόλος της Ρωσίας. Σε επιφυλακή η πρώτη γραμμή άμυνας της Ευρώπης
Nov 19
Πώς από παιδικό τραγούδι χτίστηκε αυτοκρατορία 400 εκατ. δολαρίων
Nov 22
Οι ρωγμές στην πολεμική οικονομία της Ρωσίας και η πίεση των κυρώσεων
Nov 27