Dialogos

«Πυρηνική βόμβα» για τα δημόσια οικονομικά από τα σκάνδαλα Βασιλικού και καλωδίου

Published October 31, 2025
«Πυρηνική βόμβα» για τα δημόσια οικονομικά από τα σκάνδαλα Βασιλικού και καλωδίου

Τους σοβαρούς κινδύνους για τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας, που ενδέχεται να προκύψουν από επιπλοκές στα έργα του τερματικού φυσικού αερίου στο Βασιλικό και της ηλεκτρικής διασύνδεσης Great Sea Interconnector (GSI), ανέδειξαν μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου, κατά τη συζήτηση που έλαβε χώρα χθες, Πέμπτη, αναφορικά με τη δημοσιονομική έκθεση για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2024 που συνέταξε το Γενικό Λογιστήριο.
Στην παρουσίασή του ενώπιον της Επιτροπής, ο Γενικός Λογιστής της Δημοκρατίας, Ανδρέας Αντωνιάδης, ανέλυσε την έκθεση για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2024.
Η βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ειρήνη Χαραλαμπίδου, απηύθυνε ερώτημα για τον δημοσιονομικό κίνδυνο από την επιστροφή €68 εκατ. λόγω της μη κατακύρωσης της συμφωνίας για τον τερματικό σταθμό του Βασιλικού, αλλά και την πιθανή εμπλοκή του έργου GSI, ζητώντας να μάθει πότε αναμένεται να φανούν οι επιπτώσεις.
Απαντώντας, ο Γενικός Λογιστής ανέφερε ότι για το Βασιλικό εντοπίστηκαν παρατυπίες στη διαδικασία προσφορών, προσθέτοντας ότι πρέπει να καταβληθεί το σχετικό ποσό μέχρι τις 6 Νοεμβρίου, είτε απευθείας μέσω του προϋπολογισμού είτε μέσω συμψηφισμού με μελλοντικά έσοδα.
Για το GSI, είπε ότι το Γενικό Λογιστήριο επέμεινε να αναγνωριστεί δημοσιονομικός κίνδυνος για την περίοδο 2026–2028, προσθέτοντας ότι έχουν εισαχθεί 25 εκατ. ευρώ για το 2026, με την έκθεση της Κυπριακής Δημοκρατίας να προβλέπει 25 εκατ. ευρώ για κάθε χρόνο.
Σε δηλώσεις της μετά τη συνεδρία, η βουλευτής του ΑΚΕΛ προειδοποίησε ότι πάνω από την Κύπρο «κρέμεται» η δημοσιονομική «πυρηνική βόμβα» του GSI. Τόνισε ότι η Κυπριακή Δημοκρατία καλείται ήδη να επιστρέψει στην ΕΕ 68 εκατ. ευρώ για το έργο στο Βασιλικό, εξαιτίας ατυχών ενεργειών προηγούμενων και της νυν κυβέρνησης, προσθέτοντας ότι ζητήματα διαφθοράς θα έπρεπε να εξετάζονται από τη Νομική Υπηρεσία.
Ανέφερε, επίσης, τα εκατομμύρια που θα πληρωθούν για το πλοίο «Προμηθέας», «εάν τελικά έρθει και ανταποκριθεί στις προδιαγραφές». Για το έργο στο Βασιλικό, σημείωσε ότι «κανείς δεν γνωρίζει πόσο θα στοιχίσει, εφόσον ολοκληρωθεί», παρά τις διαβεβαιώσεις του Υπουργού Εμπορίου.
Ως μεγαλύτερο κίνδυνο χαρακτήρισε τον Eurasia Interconnector και την προέκτασή του, το GSI, το οποίο υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ, με άγνωστο τελικό κόστος και σοβαρούς γεωπολιτικούς κινδύνους, τη στιγμή που οι βυθομετρήσεις δεν έχουν ξεκινήσει.
Σημείωσε ότι «οι αμφιλεγόμενες τοποθετήσεις και οι παραπλανητικές δηλώσεις από αρμοδίους καταδεικνύουν σκοπιμότητες που δεν αφορούν τον Κύπριο φορολογούμενο».
«Ένα είναι το βέβαιο: Διαφάνεια δεν υπάρχει», κατέληξε.
Κωνσταντίνος Ζαχαρίου