Alpha News

«Πρωτόγνωρες συνθήκες»: Τι κρύβεται πίσω από την έξαρση βίας από ανήλικους

Published November 1, 2025

Ανησυχητικές διαστάσεις παίρνουν τα φαινόμενα βίας με πρωταγωνιστές μαθητές, με το ένα περιστατικό να διαδέχεται το άλλο.
Στην εκπομπή Alpha Ενημέρωση μίλησε ο Σχολικός Ψυχολόγος Γιώργος Πογιατζής, σχετικά με τις αιτίες πίσω από τα περιστατικά βίας, αλλά και το πώς θα πρέπει να γίνει η προσπάθεια για καταπολέμηση των φαινομένων αυτών.
Πρόκειται για ένα πολυπαραγοντικό ζήτημα και σαν τέτοιο οφείλουμε να το δούμε, τόνισε σημειώνοντας επίσης, πως η ανταπόκριση σε όλα τα επίπεδα είναι και εκεί που βρίσκεται η πραγματική δυσκολία.
«Η αιτιολόγηση είναι μια συνθήκη, όπου υπάρχει μια κοινωνική συσσωρευμένη πίεση, η οποία δυσκολεύει τη διαχείριση. Κάνει τα πράγματα ακόμα πιο δύσκολα από ό,τι ήταν προηγουμένως Υπάρχει αυτή η συσσώρευση της πίεσης από την μια, από την άλλη τη δεδομένη χρονική στιγμή τα παιδιά λειτουργούν κάτω από συνθήκες οι οποίες είναι πρωτόγνωρες. Είναι μια περίοδος, η οποία βομβαρδίζονται από την μια με διάφορους τρόπους και σε επίπεδο τεχνολογίας βλέπουμε το AI μέρα με τη μέρα μπαίνει μέσα στη ζωή των παιδιών, η προσβασιμότητα στην τεχνολογία, η χρήση ουσιών. Είναι πολύ ιδιαίτερες οι συνθήκες της δεδομένης χρονικής στιγμής»
Κομβικό ρόλο στην στήριξη των παιδιών σε μια τόσο ιδιαίτερη συνθήκη, μπορούν να παίξουν τα σχολεία, με τον κ. Πογιατζή να υπογραμμίζει πως θα πρέπει τη δεδομένη στιγμή να αξιοποιήσουμε τα σχολεία μας στο μέγιστο, καθώς είναι ο χώρος που περνούν όλα τα παιδιά.
«Για να μπορέσουμε πραγματικά να αλλάξουμε, πρέπει να στηρίξουμε τα παιδιά μας εκεί ακριβώς που χρειάζονται, που είναι η επικοινωνία, είναι η διαχείριση των συναισθημάτων τους, είναι η ψυχική τους ανθεκτικότητα. Τη δεδομένη χρονική στιγμή ο μόνος χώρος που έχουμε για να γίνουν και να επηρεάσουμε διαστρωματικά είναι εντός των σχολικών μονάδων», σημείωσε ο κ. Πογιατζής, προσθέτοντας πως θα πρέπει να αποφασίσουμε αν θέλουμε να μεγαλώνουμε πολίτες ολοκληρωμένους ή αν θέλουμε να προετοιμάζουμε την εισαγωγή στα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Ο σχολικός ψυχολόγος στάθηκε ιδιαίτερα στα σοβαρά προβλήματα που μπορεί να υπάρχουν στην επικοινωνία μεταξύ σχολείου και οικογένειας. «Όσο μια οικογένεια είναι απομακρυσμένη από τη σχολική μονάδα, τόσο δυσκολεύεται η διαχείριση σε πραγματικό χρόνο», δήλωσε.
«Για να μπορέσουμε να υποστηρίξουμε πρέπει να έχουμε τους γονείς κοντά. Όταν και εφόσον συμβεί το περιστατικό, κάνουμε διαχείριση βλάβης, διαχείριση ζημιάς, ουσιαστικά για να μειώσουμε την περισσότερη ζημιά. Άρα, για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε, πρέπει να επικοινωνήσουμε πραγματικά μαζί με τους γονείς, να φέρουμε τους γονείς μέσα. Πρέπει να φέρουμε τα άτομα της Υπηρεσίας Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας να δώσουν, να αξιολογήσουν και να υποστηρίξουν σταθερά όχι απλά περιστασιακά».
Οι παραβατικές συμπεριφορές «δεν λειτουργούν στο κενό», αλλά προκύπτουν ως απόρροιας μιας διαδικασίας, όπως εξήγησε ο ειδικός.
Επεσήμανε πως τα απαραίτητα ψυχομετρικά εργαλεία αλλά και οι εκπαιδεύσεις υπάρχουν. «Το πρόβλημα είναι πώς συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε τους εκπαιδευτικούς. Το πρόβλημα ξεκινά όταν τελειώνει η εκπαίδευση και μετά. Όταν επιστρέφουν πίσω στις σχολικές μονάδες και τους αφήνουμε στο έλεος του Θεού. Όταν τους ενημερώνουμε για ψυχομετρικά εργαλεία και τη χρήση τους. Αλλά βγάζουμε από την εξίσωση τη συνεχόμενη συντήρηση και εκπαίδευση, τη χρήση αυτών.»