Μετά τις διαφωνίες και τις αντεγκλήσεις των ενδιαφερόμενων μερών, το νέο Σχέδιο Αξιολόγησης Εκπαιδευτικών φαίνεται ότι μέσα από διαδικασίες εξπρές πάει στην Ολομέλεια για ψήφιση πριν από το τέλος του χρόνου. Χθες συνεχίστηκε και ολοκληρώθηκε η κατ’ άρθρον συζήτηση σε μια συνεδρία κεκλεισμένων των θυρών και εν τη απουσία των εκπαιδευτικών οργανώσεων, που προφανώς περιθωριοποιήθηκαν από τη διαδικασία, ώστε να διευκολυνθεί ο στόχος της κυβέρνησης. Βέβαια, το ερώτημα είναι ότι ακόμη και αν ψηφιστεί το εν λόγω σχέδιο, εάν τελικά η εφαρμογή του θα είναι ικανοποιητική. Στο παρελθόν υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις όπου αλλαγές που αφορούσαν τα εκπαιδευτικά ζητήματα, στην πράξη δεν απέδωσαν, με αποτέλεσμα να υπάρξει πισωγύρισμα.
Παρά το γεγονός ότι η συζήτηση προχωρά με τον τρόπο που περιγράψαμε πιο πάνω, χθες η Υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, δήλωσε ότι το υπουργείο θα παρακολουθεί την εφαρμογή του Σχεδίου και θα συνεργαστεί με τους εκπαιδευτικούς για οποιοδήποτε ζήτημα προκύψει μετά την ψήφισή του.
Πρόσθεσε ότι στόχος του υπουργείου είναι η διατήρηση της βασικής φιλοσοφίας του σχεδίου χωρίς εκπτώσεις που θα επηρεάζουν επιστημονικότητα και λειτουργικότητα.
Σχετικά με το ρόλο του διευθυντή, η κα Μιχαηλίδου ανέφερε ότι το Υπουργείο είναι κοντά στη δική του πρόταση, χωρίς να μπορεί να γνωρίζει ποια θα είναι η τελική απόφαση στην Ολομέλεια. Τόνισε, επίσης, ότι η πλειοψηφία των τροπολογιών που κατατέθηκαν από βουλευτές δεν αλλοιώνουν τη βασική φιλοσοφία του σχεδίου.
Η υπουργός επεσήμανε ότι το κόστος του Σχεδίου ανέρχεται σε περίπου 12,5 εκατομμύρια ευρώ, με το μεγαλύτερο μέρος να αφορά νέες θέσεις επιθεωρητών και μικρότερο μέρος θέσεις ανώτερου εκπαιδευτικού και άλλες διευκολύνσεις για τους εκπαιδευτικούς.
Από την πλευρά του ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης είπε ότι «το υπουργείο επικαλείται μια σημαντική αλλαγή που γίνεται, με τη συμμετοχή του διευθυντή στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, όμως ξέρετε τι προνοεί συγκεκριμένα το σχέδιο; Ότι αυτό θα εφαρμοστεί σε πέντε χρόνια, εάν μέσα από το διάλογο το αποφασίσει η Επιτροπή Παρακολούθησης». Πρόσθεσε ακόμη ότι έχουν μετρήσει περίπου 16 κεφαλαιώδους σημασίας ζητήματα, τα οποία παραπέμπονται σε Επιτροπές. «Δηλαδή ψηφίζουμε σήμερα κάτι, αλλά η ουσία αυτού θα αποφασιστεί στο μέλλον». Έχουν εντοπιστεί, όπως είπε, πολλά κενά, αντιφάσεις και αντικρουόμενες πρόνοιες στους Κανονισμούς, εκφράζοντας αμφιβολία εάν τα επόμενα χρόνια θα μπορέσουν αυτοί να εφαρμοστούν.
Πέρα από τη βιασύνη και την απουσία των επηρεαζόμενων από την κατ’ άρθρον συζήτηση, το νομοσχέδιο δεν διορθώνει τις παθογένειες του υφιστάμενου συστήματος, αλλά τις ενισχύει, σχολίασε από την πλευρά του ο πρόεδρος της Προοδευτικής Κίνησης Καθηγητών, Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος.
Η αξιολόγηση, διεθνώς, έχει νόημα όταν βασίζεται σε σαφείς ρόλους, σε αξιόπιστα κριτήρια και σε μια κουλτούρα συνεχούς βελτίωσης. Το νέο σχέδιο δεν πληροί αυτές τις προϋποθέσεις. Επεσήμανε, επίσης, ότι η αξιολόγηση είναι αναγκαία, όμως εάν δεν ψηφιστεί ένα σύστημα που να βελτιώνει το υφιστάμενο, τότε «θα κυνηγάμε τις συνέπειες».
Ελένη Κωνσταντίνου
«Περνά» χωρίς τους εκπαιδευτικούς: Βιασύνη και εντάσεις για το νέο σχέδιο αξιολόγησης
Το νέο Σχέδιο Αξιολόγησης Εκπαιδευτικών προωθείται με γρήγορες διαδικασίες προς ψήφιση στην Ολομέλεια, παρά τις διαφωνίες και την απουσία των εκπαιδευτικών οργανώσεων από την κατ’ άρθρον συζήτηση. Η Υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, διαβεβαιώνει ότι το υπουργείο θα παρακολουθεί την εφαρμογή του σχεδίου και θα συνεργαστεί με τους εκπαιδευτικούς. Το κόστος του σχεδίου εκτιμάται στα 12,5 εκατομμύρια ευρώ, κυρίως για νέες θέσεις επιθεωρητών. Ωστόσο, βουλευτές της αντιπολίτευσης εκφράζουν αμφιβολίες για την αποτελεσματικότητα του σχεδίου, επισημαίνοντας ότι πολλά σημαντικά ζητήματα παραπέμπονται σε Επιτροπές και ότι δεν διορθώνονται οι παθογένειες του υφιστάμενου συστήματος. Κριτικοί υποστηρίζουν ότι η βιασύνη και η περιθωριοποίηση των εκπαιδευτικών οργανώσεων θέτουν σε κίνδυνο την επιτυχή εφαρμογή του σχεδίου, ενώ εκφράζονται φόβοι ότι η έλλειψη σαφών ρόλων και αξιόπιστων κριτηρίων θα οδηγήσει σε αναποτελεσματικότητα.
You Might Also Like
Α. Καυκαλίας για νέο Σχέδιο Αξιολόγησης: Προχειρότητα και ασάφειες παντού
Nov 26
Στην Ολομέλεια Βουλής στα μέσα Δεκεμβρίου το νομοσχέδιο για αξιολόγηση εκπαιδευτικών
Σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικών: Ενώπιον της Ολομέλειας στα μέσα του μηνός – «Κενά και ασαφείς»
Dec 3
Πού κατέληξαν στη Βουλή για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών. Απειλές και εκβιασμό κατήγγειλε ο Μυλωνάς
Dec 3
Αξιολόγηση εκπαιδευτικών: Θα εφαρμοστεί πλήρως από το 2028 και όχι το 2030 – Ποιες τροποποιήσεις έγιναν
Dec 4