Politis

Ο ανταγωνισμός στην επιχειρηματική πραγματικότητα

Published December 23, 2025, 04:00
Ο ανταγωνισμός στην επιχειρηματική πραγματικότητα

Ο ανταγωνισμός αποτελεί θεμελιώδη λίθο της υγιούς οικονομίας, προάγοντας την αποδοτικότητα, την καινοτομία και την ευημερία των καταναλωτών. Θεωρητικά, ένας ανταγωνιστικός κλάδος οδηγεί σε χαμηλότερες τιμές, καλύτερη ποιότητα προϊόντων και υπηρεσιών και αυξημένα κίνητρα για τις επιχειρήσεις να βελτιώνονται συνεχώς. Ωστόσο, μια πρόσφατη παγκύπρια έρευνα αποκαλύπτει μια διαφορά στην αντίληψη του ανταγωνισμού μεταξύ της θεωρίας και της πραγματικότητας που βιώνουν οι επιχειρήσεις. Η έρευνα, που διεξήχθη από τη Noverna για λογαριασμό της Trojan Economics, έδειξε ότι η πλειοψηφία των επιχειρήσεων αναγνωρίζει τη σημασία του ανταγωνισμού για την επιτυχία τους. Παράλληλα, μια σημαντική πλειοψηφία, συγκεκριμένα επτά στις δέκα επιχειρήσεις, εκτιμά ότι μια μείωση του ανταγωνισμού θα είχε θετική επίδραση στην κερδοφορία τους. Αυτό υποδηλώνει μια αντίφαση, όπου οι επιχειρήσεις αναγνωρίζουν τα γενικά οφέλη του ανταγωνισμού, αλλά ταυτόχρονα θεωρούν ότι η μείωσή του θα ήταν ευνοϊκή για τα οικονομικά τους αποτελέσματα. Η έρευνα αναδεικνύει ότι ο ανταγωνισμός, από την οπτική της επιχείρησης, συχνά μεταφράζεται σε πίεση στις τιμές, περιορισμό των κερδών και αυξημένη αβεβαιότητα. Αυτό είναι ιδιαίτερα αισθητό στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), οι οποίες αναφέρουν ότι σε έντονα ανταγωνιστικά περιβάλλοντα αναγκάζονται να μειώσουν τις τιμές τους και να αναβάλουν επενδυτικές αποφάσεις. Αντίθετα, οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις φαίνεται να επηρεάζονται λιγότερο από τον ανταγωνισμό, τόσο στην τιμολόγηση όσο και στις επενδύσεις τους. Η διαφορά αυτή στην επίδραση του ανταγωνισμού μεταξύ ΜΜΕ και μεγάλων επιχειρήσεων οφείλεται κυρίως στα πλεονεκτήματα που απολαμβάνουν οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές, όπως οι οικονομίες κλίμακας, η ισχυρή διαπραγματευτική δύναμη και η ευκολότερη πρόσβαση σε κεφάλαια και δίκτυα διανομής. Ως αποτέλεσμα, οι ΜΜΕ συχνά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην αντιμετώπιση του ανταγωνισμού, καθώς δεν έχουν τις ίδιες δυνατότητες με τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Η έρευνα υπογραμμίζει την ανάγκη για πολιτικές που θα ενισχύσουν τον ανταγωνισμό και θα διασφαλίσουν ίσους όρους για όλες τις επιχειρήσεις, ανεξάρτητα από το μέγεθός τους.