Philenews

Οι μικροί Γκέμπελς της «εκφυλισμένης» Τέχνης

Published December 21, 2025, 09:17
Οι μικροί Γκέμπελς της «εκφυλισμένης» Τέχνης

Ο Ευθύμιος Δίπλαρος, βουλευτής του ΔΗΣΥ, προκάλεσε αντιδράσεις με δηλώσεις του σχετικά με την έκθεση έργων του Γιώργου Γαβριήλ στην Πάφο, χαρακτηρίζοντας τον καλλιτέχνη «βλάσφημο κακοτέχνη» και δηλώνοντας ότι θα βρισκόταν απέναντι σε όποιον απειλούσε την πατρίδα και την πίστη του. Η κριτική εστιάζεται στην προσπάθεια λογοκρισίας και καταστολής της καλλιτεχνικής έκφρασης από «εθνικοπατριωτικούς» κύκλους, οι οποίοι αντιδρούν σε έργα που θεωρούν προσβλητικά για τα θρησκευτικά τους πιστεύω. Ο αρχιεπίσκοπος εξέφρασε την ικανοποίησή του για την αντίδραση του «κυπριακού λαού» στην έκθεση, ενώ το ΕΛΑΜ καταδίκασε τις αναφορές στην ελευθερία της έκφρασης. Η δήλωση του Δίπλαρου ότι «κανείς καλλιτέχνης δεν χρειάζεται φρούρηση της Αστυνομίας. Μόνο οι βλάσφημοι κακοτέχνες» έχει χαρακτηριστεί ως προτροπή σε βία. Ο συγγραφέας του άρθρου συνδέει το περιστατικό με την αναβίωση του όρου «Εκφυλισμένη Τέχνη», που χρησιμοποιήθηκε από τους Ναζί για να καταδικάσουν τη μοντέρνα τέχνη που δεν συνάδειαζε με την ιδεολογία τους. Επισημαίνει ότι η προσβολή είναι υποκειμενική και ότι η απαγόρευση της καλλιτεχνικής έκφρασης αποτελεί απειλή για τη δημοκρατία και την ελευθερία. Η κριτική του στρέφεται εναντίον της υπερβολικής ευαισθησίας και της τάσης λογοκρισίας που εκδηλώνουν ορισμένοι κύκλοι, οι οποίοι προσπαθούν να επιβάλουν τις δικές τους αισθητικές και ιδεολογικές προτιμήσεις. Το άρθρο υπογραμμίζει την επικινδυνότητα της ρητορικής μίσους και της προτροπής σε βία, τονίζοντας ότι η ελευθερία της έκφρασης είναι θεμελιώδες δικαίωμα που πρέπει να προστατεύεται. Ο συγγραφέας εκφράζει την ανησυχία του για την αυξανόμενη πόλωση και τον διχασμό στην κοινωνία, καθώς και για την τάση να στιγματίζονται και να καταδικάζονται όσοι διαφωνούν με την κυρίαρχη άποψη. Η αναφορά στην ιστορία της «Εκφυλισμένης Τέχνης» λειτουργεί ως προειδοποίηση για τους κινδύνους του ολοκληρωτισμού και της καταστολής της τέχνης. Συνολικά, το άρθρο αποτελεί μια έντονη κριτική της προσπάθειας λογοκρισίας και καταστολής της καλλιτεχνικής έκφρασης, καθώς και μια προειδοποίηση για τους κινδύνους της ρητορικής μίσους και της προτροπής σε βία. Ο συγγραφέας υπερασπίζεται την ελευθερία της τέχνης και την ανάγκη για διάλογο και κατανόηση στην κοινωνία, προτρέποντας τους πολίτες να αντισταθούν στις προσπάθειες επιβολής ιδεολογικών και αισθητικών προτύπων.