Η οικονομία ανακάμπτει, αλλά η κοινωνία εξαντλείται και οι μικρομεσαίοι γίνονται οι νέοι φτωχοί
Του Δρ. Στέλιου Πλατή *
Η Κύπρος του 2025 ζει μια πρωτόγνωρη αντίφαση. Οι οίκοι αξιολόγησης αναβαθμίζουν προοπτικές, η κυβέρνηση προβάλει πλεονάσματα, το χρέος μειώνεται, αλλά στην καθημερινότητα των πολλών η πίεση είναι διάχυτη. Και αυτό δεν είναι απλώς αίσθηση. Σχεδόν 1 στους 5 δηλώνει «υποκειμενικά φτωχός» (18,9% το 2024). Δηλαδή δυσκολεύεται να καλύψει βασικές ανάγκες. Και το χειρότερο, η φτώχεια δεν είναι πια μόνο εκτός εργασίας. Αγγίζει και ανθρώπους που δουλεύουν. Αυτή είναι η κοινωνική πραγματικότητα μιας χώρας τριών ταχυτήτων.
Πρώτη ταχύτητα: όσοι περνούν άνετα (η «Κύπρος των δεικτών»)
Στην πρώτη ταχύτητα είναι όσοι αντέχουν την ακρίβεια. Υψηλόμισθοι σε κλάδους αιχμής ή μεσο/υψηλόμισθοι στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, άτομα με κεφάλαιο και εφεδρείες. Είναι η Κύπρος των μέσων όρων, όχι των πολλών. Και οι μέσοι όροι σε κοινωνίες με μεγάλες αποκλίσεις είναι συχνά παραπλανητικοί. Άλλο «μέσο διαθέσιμο εισόδημα» και άλλο η επιβίωση στο τέλος του μήνα. Αυτό άλλωστε καταγράφει και η απόκλιση «σχετικής φτώχειας» και «κινδύνου φτώχειας», όπου η Κύπρος κατατάσσεται 4η ψηλότερη στην ΕΕ.
Οι «νέοι φτωχοί» της Κύπρου: μεσαία τάξη και μικρομεσαίοι στο όριο
Η δεύτερη ταχύτητα είναι η μεγάλη μάζα. Εργαζόμενοι με άγχος μισθού-μήνα, μικρομεσαίοι, αυτοεργοδοτούμενοι, ιδιωτικοί υπάλληλοι μικρών επιχειρήσεων, αλλά και χαμηλόμισθοι στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Το 2024, οι δαπάνες για στέγαση/νερό/ηλεκτρισμό και άλλα καύσιμα ήταν 17,8% των καταναλωτικών δαπανών, 12,5% για τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά και 12,9% για μεταφορές – συνολικά 43,2% μόνο σε αυτές τις τρεις βασικές κατηγορίες. Το πρόβλημα δεν είναι το ποσοστό από μόνο του. Είναι ο μισθός στον οποίο εφαρμόζεται. Όταν οι ανελαστικές δαπάνες απορροφούν τόσο μεγάλο κομμάτι, η μεσαία τάξη σταματά να αποταμιεύει και ουσιαστικά φτωχοποιείται.
Η αθέατη τρίτη ταχύτητα: φτώχεια, γήρας και εργασία χωρίς αξιοπρέπεια
Στην τρίτη ταχύτητα είναι οι πραγματικά χαμηλόμισθοι, η μεγάλη μερίδα των συνταξιούχων, οι άνεργοι και ένα αυξανόμενο τμήμα εργαζομένων πλήρους απασχόλησης που απλώς δεν βγαίνει. Το πιο σοκαριστικό καμπανάκι: για τα άτομα 65+ ο κίνδυνος φτώχειας φτάνει το 31,5% (2024) – περίπου 1 στους 3. Και αυτό συνιστά δομική κρίση κοινωνικής προστασίας.
Μοντέλο που ευνοεί τους λίγους: όταν οι επιλογές ενισχύουν την ανισότητα
Οι πολίτες δεν ζουν με τους αριθμούς. Ζουν με δυσβάστακτους λογαριασμούς, ενώ καταγράφονται δημοσιονομικά πλεονάσματα – που, φυσικά, δεν προέκυψαν από νοικοκύρεμα. Ο πληθωρισμός απλά αύξησε τις τιμές και μαζί τα δημόσια έσοδα (π.χ. ΦΠΑ). Στην περίπτωσή μας, όμως, χωρίς κοινωνικό αντιστάθμισμα, όπως έκαναν άλλα κράτη μέλη. Έτσι, το «υπερκέρδος» του δημοσίου ανήλθε στα περίπου €2,5 δις την περίοδο. Την ίδια στιγμή, πολιτικές όπως η οριζόντια ΑΤΑ, ευνοούν δυσανάλογα τους υψηλόμισθους. Ενδεικτικά, εκτιμάται ότι η ΑΤΑ για τους πλέον υψηλόμισθους το 2028 θα φτάσει τα €650 εκ. Παράλληλα, το μισθολόγιο της Γενικής Κυβέρνησης αυξήθηκε από €3,599 δισ. (2023) σε €3,897 δισ. (2024). Άρα δεν είναι θέμα πόρων. Είναι έκδηλα πολιτική επιλογή κατανομής των φόρων από το υστέρημα της κοινωνίας, προς αυτούς που δεν τα χρειάζονται πραγματικά.
Νέο κοινωνικό συμβόλαιο: από τα πλεονάσματα στην κοινωνική ανθεκτικότητα
Χρειαζόμαστε νέο κοινωνικό συμβόλαιο. Πολιτικές που μειώνουν το κόστος ζωής στη ρίζα (ενέργεια, στέγη), φορολογικό πλαίσιο που πιάνει πραγματικό πλούτο και τρόπο ζωής, και κοινωνική πολιτική με μετρήσιμα αποτελέσματα. Διότι όταν 18,9% δηλώνει το 2024 υποκειμενικά φτωχό, 31,5% των 65+ είναι σε κίνδυνο φτώχειας και οι ανελαστικές δαπάνες είναι στο πέραν του 43%, τότε η «ισχυρή οικονομία» του μέσου όρου δεν αρκεί. Πρέπει να είναι ισχυρή στην καθημερινότητα όλων. Το δίλημμα είναι ξεκάθαρο: ή αλλάζουμε το κοινωνικό μας μοντέλο και εκδημοκρατίζουμε την οικονομία ή συνεχίζουμε σε μια χώρα τριών ταχυτήτων – κάτι που η ιστορία καταδεικνύει ότι μπορεί να καταστεί επικίνδυνο για τη δημοκρατία και τη σταθερότητα. Γιατί το πρόβλημα δεν είναι οι δείκτες. Είναι βαθιά πολιτικό. Και είναι αυτό που καταγράφεται και στις δημοσκοπήσεις!
* Ο Δρ. Στέλιος Πλατής είναι Διδάκτορας Χρηματοοικονομικών και Μακροοικονομίας του Πανεπιστημίου του Cambridge
Οικονομία τριών ταχυτήτων και μια κοινωνία στα όρια
Η Κύπρος αντιμετωπίζει μια οικονομική αντίφαση, όπου παρά την αναβάθμιση των οικονομικών προοπτικών και τη μείωση του χρέους, η κοινωνία βρίσκεται υπό πίεση και η φτώχεια αυξάνεται. Σχεδόν ένας στους πέντε Κύπριους δηλώνει ότι δυσκολεύεται να καλύψει βασικές ανάγκες, και η φτώχεια δεν περιορίζεται πλέον στους ανέργους, αλλά επηρεάζει και τους εργαζόμενους. Αυτή η κατάσταση διαμορφώνει μια κοινωνία τριών ταχυτήτων, όπου μια μειοψηφία απολαμβάνει οικονομικής άνεσης, ενώ η πλειοψηφία αγωνίζεται να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες δαπάνες για στέγαση, τρόφιμα και μεταφορές. Η μεσαία τάξη και οι μικρομεσαίοι βρίσκονται στο όριο της φτώχειας, καθώς μεγάλο μέρος του εισοδήματός τους απορροφάται από τις ανελαστικές δαπάνες, περιορίζοντας την ικανότητά τους να αποταμιεύσουν. Παράλληλα, μια αθέατη τρίτη ταχύτητα περιλαμβάνει τους πραγματικά φτωχούς, τους συνταξιούχους και τους εργαζόμενους πλήρους απασχόλησης που δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους, με ιδιαίτερα υψηλό κίνδυνο φτώχειας για τα άτομα άνω των 65 ετών. Το μοντέλο αυτό ενισχύει τις ανισότητες, καθώς πολιτικές όπως η οριζόντια ΑΤΑ ευνοούν δυσανάλογα τους υψηλόμισθους, ενώ το "υπερκέρδος" του δημοσίου δεν συνοδεύεται από κοινωνικό αντιστάθμισμα.
You Might Also Like
Ξηλώνεται το πουλόβερ των παραδοσιακών κομμάτων
Nov 22
Φως στο οκτάχρονο σκοτάδι
Nov 23
Η σιωπή που σκοτώνει τα παιδιά
Nov 26
Όταν οι Φυλακές κυβερνούν εκτός των τειχών
Nov 30
Νίκος Μούδουρος: Γιατί οι Ανθρωπιστικές Σπουδές Είναι Κρίσιμες για την Κύπρο
Nov 30