Η συζήτηση για το μεταναστευτικό έχει επί χρόνια εγκλωβιστεί ανάμεσα σε αριθμούς που απομονώνονται, σε πολιτικά συνθήματα και σε αποσπασματικές παρεμβάσεις που δεν συνομιλούν μεταξύ τους.
Του Χαράλαμπου Πετρίδη
Υποψήφιος Βουλευτής Λευκωσίας, Πρώην Υπουργός Άμυνας και Πρώην Δήμαρχος
Η παρουσίαση που έγινε στο πλαίσιο της εκδήλωσης της ΝΕΔΗΣΥ επιχειρεί να μετακινήσει τη συζήτηση στη σωστή της διάσταση. Από την επικοινωνιακή διαχείριση στη συγκροτημένη πολιτική ανάγνωση του φαινομένου.
Το σημείο εκκίνησης δεν είναι οι εντυπώσεις αλλά τα συμπεράσματα. Την τελευταία διετία καταγράφεται αρνητικό ισοζύγιο αφίξεων και επιστροφών. Το στοιχείο αυτό, όπως υπογραμμίζεται, δεν μπορεί να ερμηνευθεί αυτόνομα ως επιτυχία πολιτικών επιλογών, καθώς επηρεάζεται καθοριστικά από εξωτερικούς παράγοντες και συγκυρίες. Παράλληλα, η ευρωπαϊκή διάσταση του ζητήματος παραμένει προβληματική, με την αλληλεγγύη να περιορίζεται σε εθελοντικού χαρακτήρα ρυθμίσεις, χωρίς δεσμευτικούς μηχανισμούς ανακατανομής ευθύνης.
Η μελέτη που παρουσιάστηκε καταλήγει σε μια βασική παραδοχή ότι η μετανάστευση δεν είναι παροδική κρίση. Είναι σταθερό, διαρκές φαινόμενο, το οποίο απαιτεί δομημένη στρατηγική και όχι διαχείριση «ανά περίσταση».
Σε αυτό το πλαίσιο διατυπώνεται η ανάγκη για Εθνικό Σχέδιο Αντιμετώπισης του Μεταναστευτικού, οργανωμένο γύρω από πέντε σαφείς άξονες. Η αναχαίτιση της παράτυπης διέλευσης τοποθετείται στην αρχή της αλυσίδας, όχι ως κατασταλτική εμμονή, αλλά ως προϋπόθεση πρόληψης. Ακολουθεί η ταχεία και ουσιαστική εξέταση των αιτήσεων ασύλου, ώστε να περιοριστούν οι καθυστερήσεις που σήμερα επιβαρύνουν τόσο το σύστημα όσο και την κοινωνική συνοχή.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην παράνομη εργασία, η οποία αναγνωρίζεται ως βασικός παράγοντας συντήρησης των ροών. Η αντιμετώπισή της δεν προσεγγίζεται αποσπασματικά, αλλά ως δομικό στοιχείο μιας συνολικής πολιτικής. Παράλληλα, η κοινωνική ενσωμάτωση των νόμιμων πολιτικών προσφύγων προτείνεται ως οργανωμένη διαδικασία, με όρους, υποχρεώσεις και σαφή στόχο τη συμμετοχή στην κοινωνική και οικονομική ζωή. Ο κύκλος ολοκληρώνεται με την αποσυμφόρηση του συστήματος και τις επιστροφές όσων δεν δικαιούνται παραμονή, εντός του πλαισίου του διεθνούς δικαίου.
Κομβικό ρόλο στο προτεινόμενο σχήμα κατέχει η δημιουργία Μονάδας Ανάλυσης Ρίσκου και Επιχειρησιακού Συντονισμού, υπό το Υφυπουργείο Μετανάστευσης και Διεθνούς Προστασίας. Η Μονάδα αυτή δεν λειτουργεί ως ακόμη ένας διοικητικός μηχανισμός, αλλά ως εργαλείο πρόγνωσης και έγκαιρης προετοιμασίας, με συνεχή αξιολόγηση κινδύνου και παραγωγή επικαιροποιημένης εικόνας ροών.
Στην ίδια λογική εντάσσεται και η πρόταση για ψηφιοποίηση των διαδικασιών ασύλου. Ο ενιαίος ηλεκτρονικός φάκελος αιτητή συγκεντρώνει δεδομένα, αποφάσεις και προσφυγές σε ένα περιβάλλον, περιορίζοντας τον κατακερματισμό και ενισχύοντας τη διαφάνεια. Η διαλειτουργικότητα με ευρωπαϊκές βάσεις δεδομένων αντιμετωπίζεται ως αναγκαία συνθήκη και όχι ως τεχνική λεπτομέρεια.
Το τελικό συμπέρασμα της παρουσίασης δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνειών καθώς χωρίς ενιαία στρατηγική, μετρήσιμα εργαλεία και σαφή κατανομή ευθυνών, το μεταναστευτικό θα συνεχίσει να παράγει κοινωνικές, διοικητικές και πολιτικές πιέσεις. Γίνεται ξεκάθαρο ότι η μετάβαση από τη διαχείριση στην πολιτική είναι πλέον αναγκαιότητα.
Μεταναστευτικό: Η μετάβαση από την κρίση στη στρατηγική
Η Υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, εξέφρασε την ικανοποίησή της για την ψήφιση του νομοσχεδίου για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, χαρακτηρίζοντάς την εξέλιξη αποτέλεσμα μακράς και συστηματικής διαδικασίας διαλόγου. Η μεταρρύθμιση, η οποία στοχεύει στην ενδυνάμωση του δημόσιου σχολείου και στη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης, θεωρείται σημαντική μετά από πενήντα χρόνια. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο στήριξης για τους εκπαιδευτικούς και τα παιδιά, με στόχο την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος. Η Υπουργός αναγνώρισε τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών οργανώσεων, όπως της ΠΟΕΔ, αλλά τόνισε ότι ακολουθήθηκαν όλες οι δημοκρατικές διαδικασίες και ότι υπήρξε εκτενής διάλογος πριν την κατάθεση του σχεδίου στη Βουλή. Εξήγησε ότι η κυβέρνηση ήταν ανοικτή σε προτάσεις και ότι προσπάθησε να λάβει υπόψη τις ανησυχίες των εμπλεκόμενων φορέων. Ωστόσο, σημείωσε ότι η μη υιοθέτηση όλων των θέσεων δεν μπορεί να αποτελέσει λόγο απόρριψης του συνολικού αποτελέσματος. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο ζήτημα του ποσοστού 15% του ρόλου του διευθυντή στην αξιολόγηση, το οποίο προκάλεσε έντονες αντιδράσεις. Η Υπουργός ανέφερε ότι η τελική κρίση για αυτό το σημείο θα ανήκει στην κοινωνία. Παράλληλα, διαβεβαίωσε ότι το Υπουργείο παραμένει ανοικτό στον διάλογο και ότι θα ξεκινήσει άμεσα η υλοποίηση της μεταρρύθμισης, με τη μείωση της μεταβατικής περιόδου από πέντε σε τρία χρόνια. Η Υπουργός τόνισε τη σημασία της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και ανακοίνωσε ότι θα υλοποιηθούν στοχευμένα προγράμματα για την ενίσχυση των δεξιοτήτων τους. Επίσης, αναφέρθηκε στην ανάγκη για ψηφιοποίηση των διαδικασιών και για τη δημιουργία ενός ενιαίου ηλεκτρονικού φακέλου για κάθε αιτητή, με στόχο τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα. Η μεταρρύθμιση αναμένεται να φέρει σημαντικές αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα της Κύπρου, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας και την προσαρμογή στις σύγχρονες ανάγκες.
You Might Also Like
Όταν γυναίκες εκφοβίζουν γυναίκες, στον χώρο εργασίας!
Dec 14
Καρογιάν: Η ΔΗΠΑ ανταποκρινόμενη στο καθήκον της θα υπερψηφίσει τον Κρατικό Προϋπολογισμό
Dec 15
Φωτεινή Τσιρίδου: Ο προϋπολογισμός είναι η απάντηση στην πολιτική του θορύβου
Dec 16
Τορναρίτης: Το όνειρο απόκτησης κατοικίας έχει καταστεί άπιαστο για πολλούς νέους
Dec 17
Παντελής Διαμαντίδης: Η σιωπή είναι ενεργός χώρος
Dec 18