Philenews

Λετυμπιώτης για σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών: Δεν είναι υγιές μήνυμα να τίθεται ως αίτημα η μη συζήτηση επειδή υπάρχει διαφωνία

Published November 18, 2025
Λετυμπιώτης για σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών: Δεν είναι υγιές μήνυμα να τίθεται ως αίτημα η μη συζήτηση επειδή υπάρχει διαφωνία

Η ανάγκη διαρκούς αναβάθμισης του εκπαιδευτικού μας συστήματος συνδέεται άρρηκτα με την συνολική εθνική στρατηγική για εκσυγχρονισμό του κράτους και των δομών του, είπε σήμερα ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος κ. Κωνσταντίνος Λετυμπιώτης, σημειώνοντας ότι η μεταρρύθμιση του αποτελεί ορόσημο στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και η μη υλοποίησή της μεταρρύθμισης αυτής συνεπάγεται απώλεια €60 εκατομμυρίων.
Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους, στο πλαίσιο της Ενημέρωσης του προς τα ΜΜΕ, στο ΓΤΠ, ο Εκπρόσωπος είπε ότι «η δημόσια εκπαίδευση αποτελεί κεντρικό πυλώνα της κοινωνικής συνοχής και της μελλοντικής πορείας της χώρας και οφείλουμε να την προσεγγίζουμε με σοβαρότητα, σεβασμό και θεσμική υπευθυνότητα. Η εκτίμηση μας είναι ειλικρινής, ο σεβασμός μας βαθύς προς τους εκπαιδευτικούς μας, γνωρίζοντας το υψηλό επίπεδο των ανθρώπων που διαμορφώνουν χαρακτήρες, καλλιεργούν κριτική σκέψη και συμβάλλουν καθοριστικά στο μέλλον των παιδιών μας. Οφείλουμε πολλά στο δημόσιο εκπαιδευτικό μας σύστημα και το προσεγγίζουμε ως θεμέλιο της κοινωνικής προόδου της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Η ανάγκη διαρκούς αναβάθμισης του εκπαιδευτικού μας συστήματος συνδέεται άρρηκτα με την συνολική εθνική στρατηγική για εκσυγχρονισμό του κράτους και των δομών του. Η προώθηση μεταρρυθμίσεων στο πλαίσιο της υλοποίησης του μεταρρυθμιστικού μας προγράμματος αποτελεί μία από τις πέντε βασικές προτεραιότητες της διακυβέρνησης και διατρέχει οριζόντια όλες τις δημόσιες πολιτικές, με στόχο τη δημιουργία ενός σύγχρονου κράτους που ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εποχής και των πολιτών.
Υλοποιούμε ένα στοχευμένο και συγκεκριμένο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη Φορολογική Μεταρρύθμιση, τη μεταρρύθμιση στη Νομική Υπηρεσία και την Ελεγκτική Υπηρεσία, καθώς και την αναβάθμιση του μηχανισμού πολιτικής προστασίας σε πλήρη εναρμόνιση με διεθνή και ευρωπαϊκά πρότυπα.
Το ίδιο πνεύμα εκσυγχρονισμού, λογοδοσίας, διαφάνειας, αξιοκρατίας και αποτελεσματικότητας αφορά και το εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Η ανάγκη εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης του συστήματος αξιολόγησης δεν μπορεί να παραμένει, λοιπόν, σε εκκρεμότητα εδώ και 50 χρόνια. Θα ανέμενε κανείς αυτή η συζήτηση να αποτελεί πρώτιστο αίτημα των ίδιων των εκπαιδευτικών, καθώς η αξιοκρατία, η διαφάνεια, η επαγγελματική ανεξέλιξη και η αναγνώριση του έργου τους ενισχύει περαιτέρω. το κύρος, τον σεβασμό και την ποιότητα του εκπαιδευτικού λειτουργήματος.
Ένα σύστημα που παραμένει επί της ουσίας αναλλοίωτο για πέντε δεκαετίες δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες, στις παιδαγωγικές μεθόδους, ούτε στον δυναμισμό που απαιτεί η εποχή.
Η συζήτηση που ξεκινά την Τετάρτη, 19 Νοεμβρίου, στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή είναι θεσμική, προβλεπόμενη και απολύτως αναγκαία.
Δεν είναι υγιές μήνυμα, ούτε προς την κοινωνία ούτε προς τους μαθητές μας, να τίθεται ως αίτημα η μη συζήτηση επειδή υπάρχει διαφωνία. Σε μια δημοκρατία υπάρχουν θεσμικές διαδικασίες και κανόνες που διασφαλίζουν ότι κάθε πλευρά μπορεί να ακουστεί, αλλά η τελική απόφαση λαμβάνεται με βάση το δημόσιο συμφέρον και όχι με όρους άρνησης συμμετοχής.
Παράλληλα, δεν είναι ρεαλιστικό να αναμένεται ότι το αποτέλεσμα οποιασδήποτε μεταρρύθμισης θα ταυτίζεται πλήρως με τις θέσεις των συνδικαλιστικών οργανώσεων, ιδιαίτερα όταν μεταξύ τους υπάρχουν διακριτές και μη ταυτόσημες εισηγήσεις. Το πραγματικό ερώτημα είναι αν το σημερινό σύστημα μπορεί να χαρακτηριστεί αδιάβλητο, αντικειμενικό και πλήρως αξιοκρατικό. Η απάντηση που όλοι γνωρίζουμε, μέσα από προσωπικά και συλλογικά παραδείγματα, επιβεβαιώνει την ανάγκη υπέρβασης παθογενειών και στρεβλώσεων που επιβιώνουν μέσα στη στασιμότητα.
Είναι σημαντικό να υπενθυμίσουμε ότι η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση αποτελεί ορόσημο στο πλαίσιο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και η μη υλοποίησή του συνεπάγεται απώλεια €60 εκατομμυρίων. Ο διάλογος έχει προηγηθεί, έχει υπάρξει εκτενής ανταλλαγή επιχειρημάτων και εισηγήσεων και πλέον βρισκόμαστε στο σημείο, όπου απαιτείται υπευθυνότητα, αποφασιστικότητα και θεσμική συνέπεια.
Η Κυβέρνηση προωθεί την αλλαγή αυτή, όχι επειδή θεωρεί τους εκπαιδευτικούς ως αντίπαλο, αλλά ακριβώς επειδή πιστεύει στο υψηλό επίπεδο, την αφοσίωση και την προσφορά τους. Θέλουμε ένα σύστημα που ενισχύει την πρόοδο των ικανών, την εξέλιξη όσων διακρίνονται, την επιβράβευση της ουσιαστικής προσπάθειας και του επαγγελματικού ήθους. Ένα σύστημα που επενδύει στη μετάβαση από την τυπική εκπαίδευση σε πραγματική Παιδεία με αξιακό και δημιουργικό υπόβαθρο.
Με σταθερό θεσμικό προσανατολισμό οφείλουμε να ανταποκριθούμε στις ευθύνες μας και να προχωρήσουμε σε μια μεταρρύθμιση που αφορά το μέλλον της χώρας μας. Η Παιδεία είναι ο καθρέφτης της δημοκρατίας μας, η βάση της κοινωνικής συνοχής και η δύναμη της εθνικής μας συνέχειας και προόδου. Αφορά κάθε παιδί, κάθε οικογένεια και την ίδια την Κύπρο για τις επόμενες δεκαετίες».
Κληθείς να σχολιάσει επικρίσεις του ΑΚΕΛ περί εκβιαστικών νομοσχεδίων από πλευράς Κυβέρνησης, ο Εκπρόσωπος είπε ότι «αν το ΑΚΕΛ αναφέρεται στη μεταρρύθμιση για το σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, δεν ξέρω αν είναι εκβιαστικό μετά από 50 χρόνια-το 1976 ήταν η τελευταία φορά που υπήρξε η όποια διαφοροποίηση αυτού του συστήματος.
Αν ανατρέξετε στο αρχείο Τύπου του ΓΤΠ θα δείτε ότι η συζήτηση, όπως διεξάγεται δημόσια εκ τότε – έχω εδώ ανακοίνωση του 1979 – και αν αλλάξετε τις ημερομηνίες δεν θα δείτε καμιά διαφοροποίηση στη δημόσια συζήτηση που διεξάγεται. Τώρα είναι η πρώτη φορά που σύστημα αξιολόγησης φτάνει στη Βουλή των Αντιπροσώπων. Είναι πολύ θετικό το γεγονός ότι η αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή το έχει θέσει ως κατ΄ άρθρον συζήτηση. Να θυμίσω ότι είχε πάει τον περασμένο Μάη ενώπιον της Βουλής κατόπιν δικής τους σύστασης, έχει ακολουθήσει μέσα στο καλοκαίρι νέος κύκλος επαφών της αρμόδιας Υπουργού, έχει επανέλθει ενώπιον της Επιτροπής της Βουλής και αυτό που σήμερα μας λένε οι συνδικαλιστικές οργανώσεις, δυστυχώς, είναι ότι εάν αύριο γίνει συζήτηση θα κατέλθουν σε απεργιακά μέτρα. Άρα, δεν μπορώ να εντοπίσω πού βρίσκεται ο εκβιασμός από μέρους της Κυβέρνησης. Αυτό που η δημοκρατία επιτάσσει, αυτό που η δημοκρατία περιγράφει και υπογραμμίζει είναι τον διάλογο μέσα από τα θεσμικά της όργανα και αυτό είναι που θα πράξει αύριο η νομοθετική εξουσία.
Άρα, είναι καλό σε αυτή την περίοδο που διανοίγεται μπροστά μας, στην προεκλογική περίοδο των Βουλευτικών Εκλογών, ο καθένας πρώτα να κάνει τη δική του αυτοκριτική με νηφαλιότητα και υπευθυνότητα».
Σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι το ΑΚΕΛ κάλεσε την Κυβέρνηση να δώσει στοιχεία ότι η Κύπρος θα απωλέσει 60 εκ. ευρώ στην περίπτωση μη έγκρισης της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών από τη Βουλή, ο Εκπρόσωπος είπε ότι «το σύστημα αξιολόγησης έχει συμπεριληφθεί από την προηγούμενη διακυβέρνηση – και ορθώς έχει συμπεριληφθεί – ως ορόσημο στο σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας. Η Βουλή των Αντιπροσώπων μέχρι σήμερα έχει δει πολλές φορές και τα ορόσημα και τα έργα που εντάσσονται στο σχέδιο αυτό. Η διασύνδεση με το σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας είναι πολύ σημαντική. Αλλά το ΑΚΕΛ δεν θεωρεί ότι μετά από 50 χρόνια πρέπει να γίνει επιτέλους αυτή συζήτηση; Το ΑΚΕΛ δεν θεωρεί ότι θα πρέπει ως κοινοβουλευτική δύναμη να έχει την ευκαιρία να καταθέσει τις δικές του τροπολογίες, αν υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις στο σύστημα αξιολόγησης; Αλλά, τουλάχιστον, ας μιλήσουμε με ειλικρίνεια στους εκπαιδευτικούς, στην κοινωνία, στους μαθητές μας και να απαντήσουμε, αν θέλουμε, να αλλάξει αυτό το σύστημα το πεπαλαιωμένο, το στάσιμο, το σύστημα για το οποίο όλοι ξεκινούμε, τουλάχιστον ρητορικά, από την παραδοχή ότι χρήζει αναδιάρθρωσης. Εδώ είναι που πρέπει ο καθένας να απαντήσει, να τοποθετηθεί ως προς την πρόθεση και ως προς την πραγματική βούληση για αυτή τη μεγάλη συζήτηση».