Ιωάννου: Νέο σχέδιο ΥΠΕΣ, όπου εταιρείες θα χτίζουν κατοικίες για το προσωπικό τους
«Υπαρκτό το στεγαστικό στην Κύπρο, όχι όμως τόσο έντονο όσο σε άλλες χώρες της Ευρώπης»
«Η μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης χρειάζεται βελτιώσεις»
«Υπερβολικά ψηλός ο αριθμός των αντιδημάρχων και με ασάφειες τα καθήκοντά τους»
Ο Υπουργός Εσωτερικών, Κωνσταντίνος Ιωάννου, αναγνωρίζει τις στρεβλώσεις στη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σημειώνοντας ότι με τη νέα Βουλή θα μπουν σε διαβούλευση για αλλαγές σε ό,τι αφορά τον αριθμό των αντιδημάρχων. Παράλληλα, εξηγεί γιατί η στεγαστική πολιτική θα χρειαστεί χρόνο για να φέρει ουσιαστικά αποτελέσματα, με στόχο τη δημιουργία προσιτής κατοικίας και την ενίσχυση των νέων ζευγαριών. Προσθέτει ότι είναι υπαρκτό το στεγαστικό στην Κύπρο, όχι όμως τόσο έντονο όσο σε άλλες χώρες της Ευρώπης, σημειώνοντας πως το ζήτημα αυτό αποτελεί προτεραιότητα της Προεδρίας της Ε.Ε.
Συνέντευξη στην Ελένη Κωνσταντίνου
Κύριε Υπουργέ, η μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης παρουσιάστηκε ως μεγάλη τομή. Παρ’ όλα αυτά στην πράξη φαίνεται να «κολλάει». Τι φταίει;
Το γεγονός ότι η μεταρρύθμιση ήταν επιβεβλημένη είναι δεδομένο. Το νέο καθεστώς είναι σίγουρα καλύτερο από ό,τι ίσχυε προηγουμένως, αφού το μέχρι τότε καθεστώς είχε πάψει να ικανοποιεί τις ανάγκες των πολιτών. Παράλληλα, δεν πρέπει να αγνοούμε ότι υπάρχουν στρεβλώσεις. Υπάρχει μεγάλο περιθώριο βελτίωσης και ως Υπουργείο Εσωτερικών, σε συνεργασία με όλους τους εταίρους, είτε είναι η Ένωση Δήμων, είτε η Βουλή κ.λπ., προσπαθούμε να βελτιώσουμε τα νομοσχέδια και κατ’ επέκταση τη λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Οι πολίτες περίμεναν καλύτερες και φθηνότερες υπηρεσίες. Γιατί αυτό δεν έχει επιτευχθεί;
Είναι γεγονός ότι είχε μεταφερθεί στους πολίτες πως θα λάμβαναν ποιοτικότερες και φθηνότερες υπηρεσίες. Για να επιτευχθεί όμως αυτό, χρειάζονται οικονομίες κλίμακας. Για να υπάρχουν οικονομίες κλίμακας, πρέπει να γίνουν και οι απαραίτητες συνενώσεις, κάτι που βλέπουμε ότι σε μεγάλο βαθμό δεν επιτεύχθηκε. Οι συνενώσεις που έγιναν δεν έγιναν στη βάση γεωγραφικών, πληθυσμιακών και άλλων δεδομένων. Άρα, οι Δήμοι Στροβόλου και Πάφου, για παράδειγμα, που δεν συνενώθηκαν με άλλους, ποιες οικονομίες κλίμακας θα έχουν; Πώς θα δώσουν φθηνότερες υπηρεσίες; Ή και άλλοι δήμοι που συνενώθηκαν με μικρότερες κοινότητες. Άρα, σε κάποιες περιπτώσεις είναι δύσκολο και πρέπει να δούμε και τα οικονομικά δεδομένα των Δήμων, που μας ανησυχούν. Αλλά και στις περιπτώσεις που πρέπει να υπάρξουν μειώσεις ή καλύτερη ποιότητα παρεχόμενων υπηρεσιών, αυτό θα πάρει κάποιο χρόνο. Όταν συνενώνεις διαφορετικές κουλτούρες, χρειάζεται κάποιος χρόνος προσαρμογής. Επίσης, επαφίεται στους ίδιους τους δήμους πόσο γρήγορα θα κινηθούν, θα μετεκπαιδεύσουν το προσωπικό τους κ.ο.κ.
{EROTISI}Ένα άλλο ζήτημα που προκύπτει είναι και αυτό των αντιδημάρχων. Σας προβληματίζει ο αριθμός τους ή οι αρμοδιότητές τους;{EROTISI}
Ο αριθμός των 93 αντιδημάρχων είναι υπερβολικά ψηλός, ειδικά για κάποιους δήμους, γι’ αυτό και χρειάζεται σε επαναξιολόγηση. Από εκεί και πέρα, υπήρξε η στρέβλωση στο νόμο που δεν προνοούσε καθήκοντα για τους αντιδημάρχους. Ψηφίσαμε αντιδημάρχους χωρίς να ξέρουμε στο τέλος της ημέρας ποια καθήκοντα θα αναλάμβαναν. Προσπαθήσαμε να το επιλύσουμε κάνοντας έναν κύκλο διαβούλευσης, όπου με δική μας πρωτοβουλία καθορίστηκαν κάποια καθήκοντα μη εκτελεστικής φύσεως. Σε ό,τι αφορά τον αριθμό τους, είναι κάτι που και με τη νέα σύνθεση της Βουλής θα το επανεξετάσουμε. Θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν και τα μεγέθη των δήμων, οι αρμοδιότητές τους, ο τρόπος εκλογής τους κ.ά. Ο ιδεατός αριθμός, θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος, είναι ένας αντιδήμαρχος ανά δήμο. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να γίνει οριζόντια. Υπάρχουν μεγάλοι δήμοι που θα μπορούσαν να έχουν περισσότερους από έναν αντιδήμαρχο.
Το στεγαστικό παραμένει τεράστιο πρόβλημα, ειδικά για τα νέα ζευγάρια. Ανακοινώσατε κάποια σχέδια. Έχει αλλάξει η κατάσταση;
Έχουμε ανακοινώσει την ολοκληρωμένη, ενιαία στεγαστική πολιτική που έχει λύσεις μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες. Στόχος είναι να αυξηθεί η προσφορά για να αποσυμπιεστούν οι τιμές. Μέσα σε αυτό να προσφέρουμε και προσιτή κατοικία, κάτι που επιτυγχάνουμε με τα πολεοδομικά κίνητρα και με την αναβάθμιση του ρόλου του ΚΟΑΓ, ο οποίος τα τελευταία 3-4 χρόνια παρέδωσε γύρω στις 30 κατοικίες και τώρα, με τον αναβαθμισμένο ρόλο που του δώσαμε, θα ξεκινήσουν 200 κατοικίες φέτος και 200 κατοικίες του χρόνου. Άρα, εδώ φαίνονται τα μεγέθη.
Επίσης, τρέχει το Σχέδιο ακριτικών, ορεινών περιοχών αλλά και το Σχέδιο κάτω των 41 ετών, όπου στοχεύουμε να ενισχύσουμε την αγοραστική δυνατότητα των συμπολιτών μας.
Σε ό,τι αφορά τα πολεοδομικά κίνητρα, υπάρχει ενδιαφέρον;
Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον. Υπολογίζεται μέσα στα επόμενα 3 χρόνια να μπουν 2.000 μονάδες στην αγορά βάσει των αιτήσεων που υπάρχουν. Όμως υπάρχει μια καθυστέρηση στο να φανούν τα αποτελέσματα. Το σχέδιο ανακοινώνεται, τυγχάνει αξιοποίησης, αλλά μέχρι να αδειοδοτηθούν -παρόλο που και στην αδειοδότηση έχουμε βάλει ταχείες διαδικασίες- χρειάζονται 2-3 χρόνια να κτιστούν. Στη στεγαστική πολιτική, για να έχεις αποτελέσματα, τουλάχιστον για να μπορέσεις να αντιμετωπίσεις τη ζήτηση, χρειάζεται κάποιος χρόνος. Ωστόσο, με χαροποιεί ότι υπάρχει ανταπόκριση σε ό,τι αφορά το σχέδιο για τα πολεοδομικά κίνητρα. Αν προσέξετε, οι πολιτικές του ΥΠΕΣ τα τελευταία δύο χρόνια -όπως, για παράδειγμα, η πολεοδομική αμνηστία, που είναι κάτι που επίσης οι ΕΟΑ πρέπει να ξεκινήσουν να εξετάζουν τις αιτήσεις- επιτυγχάνει δύο σκοπούς. Πρώτον, να αμνηστεύσουμε μικρές πολεοδομικές παραβάσεις, άρα να μπορεί ο κόσμος να αποκτήσει τίτλους ιδιοκτησίας. Ταυτόχρονα, όσα έσοδα προκύψουν -που υπολογίζουμε να είναι κάποια εκατομμύρια- θα διοχετευθούν στον ΚΟΑΓ για την παραγωγή προσιτής κατοικίας. Αυτό συμβαίνει και με άλλες πολιτικές μας και έτσι προικοδοτούμε τον ΚΟΑΓ με λεφτά για να παράγει προσιτή κατοικία. Ένα σημαντικό μέτρο που πήραμε είναι η απλοποίηση της αδειοδότησης και για να βοηθήσουμε τους ΕΟΑ. Με την ταχεία αδειοδότηση, τα σπίτια που αιτούνται για ανέγερση σε οικόπεδα χωρίς παρεκκλίσεις εγκρίνονται αυτόματα σε 40 ημέρες και οι πολυκατοικίες σε 80 εργάσιμες ημέρες. Μέχρι στιγμής έχουν εγκριθεί πέραν των 1.700 κατοικιών και γύρω στις 300 πολυκατοικίες. Υπάρχουν τα στεγαστικά μας σχέδια, όμως από εκεί και πέρα υπάρχει το πρόβλημα δανειοδότησης από πλευράς τραπεζικού τομέα, που δυσκολεύει πολύ κόσμο. Ως κυβέρνηση έχουμε προχωρήσει σε αρκετά σχέδια.
Ωστόσο και πάλι το στεγαστικό παραμένει…
Είναι υπαρκτό το στεγαστικό στην Κύπρο, όχι όμως τόσο έντονο όσο σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Αποτελεί προτεραιότητα και της Προεδρίας της Ε.Ε. Τέλος Δεκεμβρίου η Ε.Ε. θα ανακοινώσει το Σχέδιο Προσιτής Κατοικίας και αναμένουμε να δούμε τους άξονες και να διαμορφώσουμε αναλόγως εισηγήσεις. Μία από τις παραμέτρους που οξύνουν το στεγαστικό είναι η προσέλκυση ξένων εταιρειών και εργαζομένων σε αυτές. Λύσεις δρομολογούνται και σε αυτό το θέμα. Επεξεργαζόμαστε σχέδιο για παραχώρηση πολεοδομικών κινήτρων σε εταιρείες, για να κατασκευάζουν οικιστικές μονάδες που θα αξιοποιούν μόνο για να καλύψουν τις στεγαστικές ανάγκες των εργαζομένων τους. Με τον τρόπο αυτό θα απελευθερωθούν οικιστικές μονάδες και θα επανενταχθούν στην αγορά κατοικίας για τον γηγενή πληθυσμό. Σκοπός μας είναι σταδιακά να ισοσκελιστεί η προσφορά με τη ζήτηση, για να αποσυμπιεστούν και οι τιμές. Είμαστε στο τελικό στάδιο της επεξεργασίας της πρότασης αυτής και θα είμαστε σε θέση να πούμε περισσότερες λεπτομέρειες σύντομα.
You Might Also Like
Μπενίτεθ: «Να χτίσουμε βήμα-βήμα και μαζί με τον κόσμο να επιστρέψουμε στους τίτλους»
Oct 25
Μπενίτεθ: «Εντυπωσιάστηκα από το πρότζεκτ του Παναθηναϊκού… Πιστεύω απόλυτα σε αυτό»
Oct 25
Πώς θα αποφύγουμε το «πάλι την πατήσαμε»…
Oct 26
Χριστιάνα Ερωτοκρίτου: Να ξοδεύουμε, ως Πολιτεία, πιο έξυπνα και πιο αποτελεσματικά
Oct 27
Νίκος Γρηγορίου: Η ασυνεννοησία των υπουργείων κρατά καθηλωμένη τη μεταρρύθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Nov 2