Politis

Η Τεχνητή Νοημοσύνη «εισβάλλει» στην τάξη: Τι έδειξαν τα πρώτα δεδομένα από σχολεία στην Κύπρο

Published December 27, 2025, 14:13
Η Τεχνητή Νοημοσύνη «εισβάλλει» στην τάξη: Τι έδειξαν τα πρώτα δεδομένα από σχολεία στην Κύπρο

Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) εισέρχεται όλο και περισσότερο στην εκπαιδευτική διαδικασία, συχνά χωρίς συγκεκριμένο παιδαγωγικό πλαίσιο. Μαθητές χρησιμοποιούν την ΤΝ για να λύσουν ασκήσεις, να οργανώσουν τη μελέτη τους και να αναζητήσουν πληροφορίες, ενώ οι εκπαιδευτικοί καλούνται να διαχειριστούν μια τεχνολογία που εξελίσσεται ραγδαία. Το ερώτημα που τίθεται είναι πώς η ΤΝ μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην εκπαίδευση με τρόπο που να ενισχύει τη μάθηση και να μην υποκαθιστά τον ρόλο του εκπαιδευτικού. Στην Κύπρο, ολοκληρώθηκε το ευρωπαϊκό έργο AI4EDU, το οποίο διερεύνησε, ανέπτυξε και εφάρμοσε πιλοτικά διαλογικούς εκπαιδευτικούς βοηθούς ΤΝ. Οι εφαρμογές αυτές σχεδιάστηκαν με παιδαγωγικό προσανατολισμό, με στόχο να υποστηρίξουν τη διδασκαλία και τη μάθηση, χωρίς να αντικαταστήσουν τον εκπαιδευτικό. Η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων παρουσιάστηκε σε ημερίδα στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου. Τα δεδομένα από τις πιλοτικές εφαρμογές έδειξαν ότι η ΤΝ δεν λειτουργεί ως πηγή έτοιμων απαντήσεων, αλλά ως εργαλείο που ενθαρρύνει τη σκέψη και τον συλλογισμό. Οι διαλογικοί βοηθοί καθοδηγούσαν τους μαθητές με ερωτήσεις και υποδείξεις, βοηθώντας τους να κατανοήσουν τις έννοιες και να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους. Η χρήση της ΤΝ ενίσχυσε τον αναστοχασμό και την ενεργή συμμετοχή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία. Συνοψίζοντας, η έρευνα έδειξε ότι η ΤΝ μπορεί να αποτελέσει ένα πολύτιμο εργαλείο για την εκπαίδευση, αρκεί να χρησιμοποιείται με τρόπο που να υποστηρίζει τον εκπαιδευτικό και να ενθαρρύνει τη μάθηση. Η περαιτέρω έρευνα και ανάπτυξη εκπαιδευτικών εργαλείων ΤΝ, με έμφαση στον παιδαγωγικό σχεδιασμό και την αξιολόγηση, είναι απαραίτητη για να αξιοποιηθούν πλήρως οι δυνατότητες της τεχνολογίας αυτής.