Politis

Η σκέψη «θα το χάσω» είναι ισχυρότερη…

Published November 26, 2025
Η σκέψη «θα το χάσω» είναι ισχυρότερη…

Η προσέγγιση του Black Friday έχει προκαλέσει μικροπανικό στις διαφημίσεις, καθώς φαίνεται να χάνει τη δημοτικότητά του. Σύμφωνα με τον ψυχίατρο Γιώργο Μικελλίδη, το Black Friday δεν είναι απλώς περίοδος εκπτώσεων, αλλά ένα νευροψυχολογικό φαινόμενο που ενεργοποιεί συγκεκριμένα κυκλώματα στον εγκέφαλο, οδηγώντας σε παρορμητικές αγορές και φόβο μήπως χάσει κάποιος μια ευκαιρία (FOMO). Η έλλειψη δημιουργεί την αίσθηση ότι ένα προϊόν είναι πιο πολύτιμο, ενώ η αναμονή της ανταμοιβής προκαλεί αύξηση της ντοπαμίνης και υποτίμηση των κινδύνων. Οι πλατφόρμες και τα καταστήματα χρησιμοποιούν τεχνικές που κουράζουν τις εκτελεστικές λειτουργίες του εγκεφάλου, οδηγώντας σε μη απαραίτητες αγορές. Ο Μικελλίδης τονίζει ότι οι αγορές συχνά λειτουργούν ως αυτορρύθμιση άγχους, αλλά η αίσθηση αυτή είναι προσωρινή και ακολουθείται από ενοχή. Προτείνει την δημιουργία λίστας πριν τις εκπτώσεις, την επαναξιολόγηση της ανάγκης για ένα προϊόν και την αποφυγή γρήγορων αποφάσεων.