Του Κώστα Α. Κωνσταντίνου
Τρομάζουν οι αριθμοί που είδαν το φως της δημοσιότητας σε σχέση με τα θανατηφόρα δυστυχήματα πέρσι και φέτος μέχρι στιγμής. Ωστόσο, «πίσω» από τους αριθμούς, η δεύτερη ανάγνωση μπορεί να πει κάποιος ότι κατευθύνει το «μάτι» και τις ενέργειες της Αστυνομίας προς την αντιμετώπιση όχι μόνο συγκεκριμένων κατηγοριών θανατηφόρων δυστυχημάτων, αλλά μπορεί παράλληλα να δείχνει και συγκεκριμένα δεδομένα σε ηλικιακό επίπεδο. Κυρίως η ανάγνωση των στατιστικών στοιχείων της Αστυνομίας δείχνει την ανάγκη αντιμετώπισης του ζητήματος της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλης, συγκεκριμένα κατά τα πρώτα χρόνια απόκτησης άδειας οδήγησης κι ειδικότερα στις ηλικίες 19-25 ετών.
Σε ένα γενικότερο πλαίσιο, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν, πέραν των 4.500 οδηγών εντοπίστηκαν φέτος να οδηγούν είτε υπό την επήρεια αλκοόλ, είτε ναρκωτικών, είτε και τα δύο μαζί, σ’ έναν συνδυασμό που σε κάποιες περιπτώσεις είχε καταστροφικά αποτελέσματα.
Ήδη μετρούμε 43 νεκρούς σε ισάριθμα θανατηφόρα δυστυχήματα, σε σύγκριση με 36 θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις με 41 νεκρούς πέρσι κατά την ίδια χρονική περίοδο. Δηλαδή, φέτος έχουμε δύο νεκρούς περισσότερους σε σχέση με πέρσι, χρονιά που παρουσίασαν αύξηση οι θάνατοι από τροχαία.
Την ίδια ώρα, σε μια πιο εξειδικευμένη ανάγνωση, μπορεί κάποιος να δει μια αύξηση τα τελευταία χρόνια στο ποσοστό οδηγών που ενεπλάκησαν σε θανατηφόρες και σοβαρές οδικές τροχαίες συγκρούσεις με κυριότερη αιτία την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης, συγκεκριμένα στις ηλικίες 19-25 ετών, ενώ αυξητική είναι τα τελευταία τρία χρόνια και η τάση σε πραγματικούς αριθμούς, αφού το 2023 είχαμε μηδέν περιπτώσεις.
Ας δούμε πώς έχουν τα δεδομένα, αφού μπορεί κατά τα έτη 2023 και 2024 να βελτιώθηκε, ωστόσο φέτος και πάλι ο ίδιος δείκτης παίρνει την ανιούσα, καταγράφοντας αυξητική τάση.
Φέτος, από το σύνολο οκτώ οδηγών που ενεπλάκησαν σε θανατηφόρες και σοβαρές οδικές τροχαίες συγκρούσεις, με κυριότερη αιτία την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης, οι τρεις ανήκαν στην ηλικιακή κατηγορία 19-25, με το ποσοστό να είναι στο 37%. Το 2024 ο ίδιος δείκτης έδειχνε δύο από σύνολο 17 (11,8%), ουδείς το 2023, ενώ το 2022 ήταν έξι στους 20 (30%) και το 2021 5 στους 19 (26,3%) και το 2020 πέντε από τους 21 (23,8%). Εάν πάμε ακόμη πιο πίσω, το 2019 ήταν δύο στους 17 (11,8%) και το 2018 12 στους 39 (30,8%).
Διαφωνίες επί της πρότασης για μηδέν αλκοόλ
Ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών βρίσκεται προς συζήτηση πρόταση του βουλευτή του ΔΗΚΟ Χρύσανθου Σαββίδη για θέσπιση αυστηρότερων νομοθετικών ρυθμίσεων σε περιπτώσεις κατανάλωσης αλκοόλ από νέους οδηγούς, από κατόχους άδειας οδήγησης μαθητευομένου και από μη έχοντες άδεια οδήγησης ή άδεια οδήγησης μαθητευομένου, και αφορά τη μηδενική κατανάλωση αλκοόλης.
Σχολιάζοντας την πρόταση, ο πρόεδρος της Επιτροπής Μαρίνος Μουσιούττας ανέφερε στον ΑΣΤΡΑ ότι ακόμα και ένα άτομο να σωθεί με τη μείωση του ποσοστού αλκοόλης στο αίμα στο μηδέν για νεαρούς οδηγούς, θα είναι κέρδος. Την ίδια ώρα, αναφορικά με τους τρόπους περιορισμού των τροχαίων δυστυχημάτων, υποστήριξε ότι προέχει η μεγαλύτερη παρουσία αστυνομικών της τροχαίας στους δρόμους, καθώς, όπως είπε, μπορεί επίσης να συμβάλει σημαντικά. Είναι επιλογή να μην οδηγήσει κάποιος μεθυσμένος, ή να επιτρέψει σε ανήλικο να οδηγεί, σημείωσε, για να προσθέσει στα μέτρα που πρέπει να ληφθούν και μακροπρόθεσμου τύπου, καθώς όπως εξήγησε, η καλλιέργεια οδικής κουλτούρας και η εκπαίδευση θα βοηθήσει. Μακροπρόθεσμα, είπε, θα πρέπει ιδιαίτερα στη Μέση Εκπαίδευση να υπάρχει μάθημα για τις συνέπειες ενός τροχαίου ατυχήματος.
Η αύξηση των προστίμων και τα μέσα καταστολής δεν πρόκειται να οδηγήσουν σε μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, δήλωσε στον ΑΣΤΡΑ ο βουλευτής του ΑΚΕΛ και μέλος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, Βαλεντίνος Φακοντής.
Μιλώντας στον ΑΣΤΡΑ, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι θα πρέπει να γίνει προσπάθεια αλλαγής της κουλτούρας του τρόπου που οδηγούμε, ώστε οι οδηγοί να σέβονται τα όρια ταχύτητας και να τηρούν τους κανονισμούς. Πρόσθεσε ότι χρειάζεται και η βελτίωση του οδικού δικτύου, επισημαίνοντας ότι πρέπει να ληφθεί πολύ σοβαρά υπόψη και η μεγάλη αύξηση της οδικής κυκλοφορίας. Ο κ. Φακοντής εξέφρασε επίσης προβληματισμό για το κατά πόσον μπορεί να προσφέρει αλλαγή της νομοθεσίας για μείωση του ποσοστού αλκοόλης στο αίμα στο μηδέν για νεαρούς οδηγούς.
Τροχαίες δολοφονίες, λέει ο Δ. Δημητρίου
Για τροχαίες δολοφονίες έκανε λόγο ο πρώην Υπαρχηγός της Αστυνομίας και πρώην επικεφαλής της Τροχαίας Αρχηγείου Δημήτρης Δημητρίου, σχολιάζοντας το γεγονός πως για το 2025 μέχρι στιγμής οι νεκροί ανέρχονται στους 43 και ότι φέτος καταγγέλθηκαν πέραν των 4.500 ατόμων να οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλης και ναρκωτικών ουσιών.
Μιλώντας στην εκπομπή του ΑΣΤΡΑ «Ραδιοφωνική Πυξίδα», στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός πως τις τελευταίες τρεις μέρες, 3 άτομα έχουν χάσει τη ζωή τους σε θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις.
Εξέφρασε ανησυχία για την υφιστάμενη κατάσταση, λέγοντας πως πρέπει να σημάνει καμπανάκι. Ο κ. Δημητρίου ανέφερε πως, παρά τις προτροπές και εκστρατείες, μεγάλος αριθμός οδηγών εξακολουθούν να οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών ή κρατώντας το κινητό τηλέφωνο. Υπέδειξε πως πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία οδικής συμπεριφοράς, λέγοντας πως πρέπει να υπάρξει περισσότερη αστυνόμευση, εκπαίδευση ακόμη και από την προδημοτική, αλλά και καλύτερο οδικό δίκτυο. Επίσης, κάλεσε τους γονείς να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να μην αφήνουν τα ανήλικα παιδιά τους να χρησιμοποιούν οποιοδήποτε μεταφορικό μέσο.
Η οδυνηρή συνεισφορά του αλκοόλ στις θανατηφόρες συγκρούσεις – Απαιτούνται μέτρα μακροπρόθεσμου χαρακτήρα
Τα στατιστικά στοιχεία για τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα στην Κύπρο προκαλούν ανησυχία, με 43 νεκρούς σε 43 ατυχήματα φέτος, σε σύγκριση με 41 νεκρούς σε 36 ατυχήματα την ίδια περίοδο πέρυσι. Η Αστυνομία εστιάζει στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, ιδιαίτερα σε οδηγούς ηλικίας 19-25 ετών. Φέτος, πάνω από 4.500 οδηγοί εντοπίστηκαν να οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών. Το 37% των οδηγών που ενεπλάκησαν σε θανατηφόρα ή σοβαρά ατυχήματα φέτος, λόγω αλκοόλ, ανήκε στην ηλικιακή ομάδα 19-25 ετών, παρουσιάζοντας αυξητική τάση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Υπάρχει συζήτηση για την εφαρμογή μηδενικού ορίου αλκοόλ για νέους οδηγούς, με υποστηρικτές να τονίζουν ότι ακόμη και μία ζωή που θα σωθεί θα είναι σημαντικό κέρδος.
You Might Also Like
Κουμής: Ο τουρισμός πρέπει να είναι ανταποδοτικός και να στηρίζει την τοπική κοινωνία
Nov 21
Τσάκωσαν φέτος 3.226 μεθυσμένους οδηγούς – Γιατί έχουμε αύξηση θανάτων σε τροχαία – Τρομακτικοί οι αριθμοί (πίνακας)
Dec 2
Πάνω από 4.500 οδηγοί υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών φέτος στην Κύπρο
Dec 2
Τροχαίες δολοφονίες: Σήμα κινδύνου από τον επικεφαλής της Τροχαίας Αρχηγείου για την κατάσταση στους δρόμους
Dec 2
Χρειάζονται σχέδιο, όραμα και πολλές δράσεις
Dec 8