Κινήσεις που στοχεύουν στην κατακόρυφη αύξηση των ναυτικών δυνατοτήτων της Κύπρου προωθούνται ενεργά από το Υπουργείο Άμυνας και το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Φρουράς, τόσο μέσω του προϋπολογισμού για την Άμυνα όσο και μέσω του προγράμματος SAFE, με σκοπό την ενίσχυση της ασφάλειας των θαλασσίων ζωνών και της ΑΟΖ της χώρας. Η αποτελεσματική παρουσία και επιτήρηση της κυπριακής ΑΟΖ, αλλά και των περιοχών ενδιαφέροντος από την Εθνική Φρουρά, είναι περιορισμένη, καθώς η Διοίκηση Ναυτικού, διαθέτει μόνο ένα περιπολικό ανοικτής θάλασσας, το ΠΑΘ «Ιωαννίδης».
Πλέον το ΓΕΕΦ και το ΥΠΑΜ, προσανατολίζονται στην ενίσχυση των ναυτικών δυνατοτήτων της Κυπριακής Δημοκρατίας. Υπάρχει πρόθεση και βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο οι συνομιλίες για την απόκτηση και δεύτερου Περιπολικού Ανοικτής Θαλάσσης, στη βάση του αρχικού σχεδιασμού, που έγινε προ δεκαετίας.
Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του Ναυτικού, επιτρέποντας εκτενέστερες περιπολίες στην ΑΟΖ και ευρύτερα στην Ανατολική Μεσόγειο, καθώς και μεγαλύτερη συμμετοχή σε διεθνείς και πολυεθνικές ασκήσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αρχικός σχεδιασμός, που είχε γίνει προ δεκαετίας, προέβλεπε την απόκτηση τεσσάρων πλοίων της ίδιας κλάσης (Saar 62), με στόχο την δημιουργία ενός πιο ανθεκτικού, ευέλικτου και ικανότατου στόλου περιπολίας.
Παρ΄ όλα αυτά ο σχεδιασμός έμεινε ημιτελής, με αποτέλεσμα η Διοίκηση Ναυτικού να διαθέτει σήμερα μόνο ένα πλοίο. Το «ΠΑΘ» Ιωαννίδης, συμμετέχει ανελλιπώς σε πολυεθνικές ασκήσεις (ΕΥΝΟΜΙΑ, ΝΕΜΕΣΙΣ, MEDUSA κ.λπ), σε συνοδείες (PASSEX) καθώς και σε ασκήσεις Έρευνας και Διάσωσης. Η Δημοκρατία, δαπάνησε ένα ποσό κοντά στα 44 εκ. ευρώ για την απόκτηση του, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αυτό θα είναι το κόστος για το νέο πλοίο, εάν αποκτηθεί.
Εάν αποκτηθεί ακόμα ένα Περιπολικό Ανοικτής Θαλάσσης, τότε οι δυνατότητες της Διοίκησης Ναυτικού, θα αυξηθούν κατακόρυφα. Σε αυτή την περίπτωση, το ΥΠΑΜ και το ΓΕΕΦ, θα πρέπει να προχωρήσει και στη στελέχωση του νέου πλοίου, με τις πληροφορίες μας να αναφέρουν ότι σε επίπεδο Αξιωματικών στο Σώμα του Ναυτικού υπάρχει ικανοποιητική διαθεσιμότητα.
Ενίσχυση μέσω αμυντικής βιομηχανίας και SAFE.
Όπως έχει ειπωθεί αρκετές φορές στο παρελθόν, η κυπριακή αμυντική βιομηχανία έχει ως στόχο να προσφέρει λύσεις και επάρκεια στην Εθνική Φρουρά. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια, στη λίστα που έχει σταλεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αφορά το πενταετές πλάνο αναβάθμισης της Ε.Φ, η εγχώρια αμυντική βιομηχανία, έχει αυξημένο ρόλο.
Σύμφωνα με πληροφορίες του philenews, προωθούνται μέσω SAFE, λύσεις από κυπριακές εταιρείες, που αφορούν το πεδίο της θαλάσσης. Όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, μια από αυτές τις λύσεις είναι τα κυπριακής κατασκευής μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας (USV). Πρόκειται για τηλεχειριζόμενα σκάφη που χρησιμοποιούνται για ποικίλες θαλάσσιες αποστολές, όπως επιτήρηση, συλλογή πληροφοριών, αποστολές κρούσης και υποστήριξη άλλων πολεμικών πλοίων. Ο κύριος στόχος τους είναι η εκτέλεση επικίνδυνων ή απαιτητικών εργασιών χωρίς να εκτίθενται άνθρωποι σε κίνδυνο, ενώ ταυτόχρονα παρέχουν δυνατότητα μακράς παρουσίας στη θάλασσα και γρήγορης αντίδρασης σε απειλές. Επιπλέον, τα USV μπορούν να συνεργάζονται με UAV, και επανδρωμένα σκάφη, ενισχύοντας την αποτρεπτική και επιχειρησιακή ικανότητα ενός στόλου.
Όλες οι εξελίξεις δρομολογούνται και δεν αποκλείεται πολύ σύντομα να προκύψουν εξελίξεις.
Ενισχύεται το Ναυτικό: Κυπριακά μη επανδρωμένα σκάφη μέσω SAFE και συνομιλίες για δεύτερο πλοίο
Το Υπουργείο Άμυνας και το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Φρουράς της Κύπρου προωθούν ενεργά την ενίσχυση των ναυτικών δυνατοτήτων της χώρας, τόσο μέσω του κρατικού προϋπολογισμού όσο και μέσω του προγράμματος SAFE. Η κίνηση αυτή αποσκοπεί στην ενδυνάμωση της ασφάλειας των θαλάσσιων ζωνών και της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) της Κύπρου. Η σημερινή ναυτική δύναμη της Κύπρου είναι περιορισμένη, καθώς διαθέτει μόνο ένα περιπολικό ανοικτής θάλασσας, το ΠΑΘ «Ιωαννίδης». Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζεται η απόκτηση ενός δεύτερου Περιπολικού Ανοικτής Θαλάσσης, επαναφέροντας στο προσκήνιο έναν σχεδιασμό που είχε ξεκινήσει πριν από μια δεκαετία. Η υλοποίηση αυτής της πρόθεσης αναμένεται να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες του Ναυτικού, επιτρέποντας εκτενέστερες περιπολίες στην ΑΟΖ και την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, καθώς και αυξημένη συμμετοχή σε διεθνείς και πολυεθνικές ασκήσεις. Ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε την απόκτηση συνολικά τεσσάρων πλοίων της ίδιας κλάσης (Saar 62), με στόχο τη δημιουργία ενός ισχυρότερου και πιο ευέλικτου στόλου περιπολίας. Ωστόσο, λόγω διαφόρων παραγόντων, ο σχεδιασμός δεν ολοκληρώθηκε, με αποτέλεσμα το Ναυτικό να διαθέτει σήμερα μόνο το ΠΑΘ «Ιωαννίδης», το οποίο συμμετέχει τακτικά σε πολυεθνικές ασκήσεις και αποστολές. Παράλληλα με την ενίσχυση του στόλου, προωθείται η αξιοποίηση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας για την παροχή λύσεων και την επίτευξη μεγαλύτερης αυτάρκειας. Στο πλαίσιο του πενταετούς σχεδίου αναβάθμισης της Εθνικής Φρουράς, εξετάζονται λύσεις από κυπριακές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας (USV), τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για επιτήρηση, συλλογή πληροφοριών και άλλες θαλάσσιες αποστολές.
You Might Also Like
Μητσοτάκης: Από αύριο η μόνιμη ενίσχυση των 250 ευρώ στους συνταξιούχους
Nov 23
Υπουργικό: Εγκρίθηκε ο κατάλογος εξοπλιστικών προγραμμάτων SAFE – Κεφάλαια 1 δισεκατομμύριο και 189 εκατομμύρια ευρώ
Nov 27
Τι να περιμένουν οι πελάτες των τραπεζών το 2026
Nov 30
Κατατέθηκε λίστα της Κύπρου για το SAFE – Τι ανάγκες έχει η Εθνική Φρουρά και πώς θα αποκτηθούν
Dec 1
Ταϊβάν: Ενισχύει την άμυνά της, καθώς η Κίνα πιέζει
Dec 2