Η Ειδική Έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας κάνει εκτενή αναφορά στο καθεστώς των συμβάσεων δημόσιων επιβατικών μεταφορών με λεωφορεία, αναδεικνύοντας χρόνιες αδυναμίες που ξεκινούν από τη δεκαετία 2010–2020 και συνεχίζουν να επηρεάζουν το κράτος μέχρι σήμερα.
Οι έξι συμβάσεις της περιόδου εκείνης, που αφορούσαν την κάλυψη όλων των επαρχιών της Κυπριακής Δημοκρατίας, προνοούσαν την καταβολή κυβερνητικής συνεισφοράς προς τους αναδόχους, βάσει συγκεκριμένης μεθοδολογίας. Ωστόσο, κατά την εφαρμογή τους προέκυψαν σοβαρές διαφωνίες σχετικά με τον τρόπο υπολογισμού της συνεισφοράς, οι οποίες οδήγησαν σε παρατεταμένες αντιπαραθέσεις μεταξύ κράτους και παρόχων και, τελικά, σε δικαστικές προσφυγές.
Σύμφωνα με την Έκθεση, πέντε από τους έξι αναδόχους της περιόδου 2010–2020 έχουν καταχωρίσει αγωγές εναντίον του κράτους, διεκδικώντας επιπρόσθετα ποσά άνω των 59 εκατομμυρίων ευρώ, πέραν όσων έχουν ήδη καταβληθεί. Οι διεκδικήσεις αφορούν οικονομικές διαφορές που συσσωρεύτηκαν σε βάθος δεκαετίας, με τους αναδόχους να αμφισβητούν τις προκαταρκτικές πληρωμές που τους καταβλήθηκαν με βάση αποφάσεις της Επιτροπής Κρίσης Διαφορών. Παρά τη λήξη των συγκεκριμένων συμβάσεων και το γεγονός ότι έχει παρέλθει σημαντικό χρονικό διάστημα, το Τμήμα Οδικών Μεταφορών παραμένει, όπως σημειώνει η Ελεγκτική Υπηρεσία, ανίκανο να προσδιορίσει το ενδεχόμενο συνολικό ύψος των οφειλών του κράτους, γεγονός που επιβαρύνει τον δημοσιονομικό προγραμματισμό και αφήνει ανοιχτό ένα σοβαρό οικονομικό μέτωπο.
Η Έκθεση καταγράφει επίσης αδυναμίες στη διαχείριση των συμβάσεων από πλευράς Υπουργείου Μεταφορών, ιδίως ως προς τον έλεγχο των πληρωμών. Εντοπίζονται περιπτώσεις όπου το ίδιο πρόσωπο είχε ταυτόχρονα ρόλο στον υπολογισμό των αποζημιώσεων, στον έλεγχο της ορθότητάς τους και στη διαδικασία λήψης απόφασης για καταβολή των ποσών, κάτι που αντίκειται στις βασικές αρχές του διαχωρισμού αρμοδιοτήτων και αυξάνει τον κίνδυνο σφαλμάτων ή παραλείψεων.
Αναφορικά με τις νέες συμβάσεις της περιόδου 2020–2032, η Ελεγκτική Υπηρεσία σημειώνει ότι, παρότι πρόκειται για συμβάσεις «καθαρού κόστους» που μεταφέρουν μεγαλύτερο επιχειρηματικό κίνδυνο στους παραχωρησιούχους, εξακολουθούν να παρουσιάζονται σοβαρές δυσλειτουργίες στην παρακολούθησή τους. Οι ανάδοχοι υποχρεούνται να υποβάλλουν τριμηνιαίες εκθέσεις προόδου και οικονομικούς λογαριασμούς, ωστόσο σε πολλές περιπτώσεις καταγράφεται καθυστερημένη, ελλιπής ή και μη υποβολή στοιχείων, χωρίς την έγκαιρη επιβολή των προβλεπόμενων χρηματικών ποινών από την Αναθέτουσα Αρχή.
Παράλληλα, η Ελεγκτική Υπηρεσία επισημαίνει ότι οι βασικοί δείκτες επίδοσης, που έχουν σχεδιαστεί για να διασφαλίζουν την ποιότητα των δημόσιων συγκοινωνιών και να επιτρέπουν την επιβολή κυρώσεων σε περιπτώσεις μη συμμόρφωσης, δεν εφαρμόζονται συστηματικά. Ως αποτέλεσμα, το κράτος στερείται ενός κρίσιμου εργαλείου ελέγχου και προστασίας του δημόσιου συμφέροντος, ενώ ενισχύεται η εικόνα χαλαρής εποπτείας σε συμβάσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Συνολικά, η εικόνα που αποτυπώνει η Έκθεση για τις συμβάσεις δημόσιων επιβατικών μεταφορών είναι εκείνη ενός συστήματος που λειτουργεί με δομικές αδυναμίες, περιορισμένο έλεγχο και σημαντική καθυστέρηση στη διευθέτηση εκκρεμοτήτων του παρελθόντος. Οι εκκρεμείς αγωγές των 59 εκατομμυρίων ευρώ λειτουργούν ως η πιο ηχηρή προειδοποίηση για τις πιθανές συνέπειες, αναδεικνύοντας την ανάγκη ουσιαστικής αναθεώρησης των μηχανισμών διαχείρισης, ελέγχου και εποπτείας των συγκεκριμένων συμβάσεων.
Διαβάστε επίσης: Συγκοινωνίες εκτός τροχιάς: Έκθεση ΕΥ για λάθη,υπερπληρωμές & μηδενικός έλεγχο
Ελεγκτική: Αποζημιώσεις €59 εκατ. διεκδικούν από το κράτος οι λεωφορειούχοι
Η Ειδική Έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας Κύπρου αναδεικνύει χρόνια προβλήματα στις συμβάσεις δημόσιων επιβατικών μεταφορών με λεωφορεία, που ξεκίνησαν από το 2010-2020 και συνεχίζουν να επηρεάζουν το κράτος. Οι έξι συμβάσεις της περιόδου προέβλεπαν κυβερνητική συνεισφορά στους αναδόχους, αλλά προέκυψαν διαφωνίες στον υπολογισμό της, οδηγώντας σε δικαστικές προσφυγές. Πέντε από τους έξι αναδόχους διεκδικούν επιπλέον 59 εκατομμύρια ευρώ, πέραν όσων έχουν ήδη λάβει, λόγω οικονομικών διαφορών που συσσωρεύτηκαν με την πάροδο της δεκαετίας. Η Έκθεση επισημαίνει ότι το Τμήμα Οδικών Μεταφορών δεν μπορεί να προσδιορίσει το συνολικό ύψος των οφειλών του κράτους, γεγονός που δυσχεραίνει τον δημοσιονομικό προγραμματισμό. Παράλληλα, καταγράφονται αδυναμίες στη διαχείριση των συμβάσεων από το Υπουργείο Μεταφορών, όπως η ανάθεση σε ένα άτομο πολλαπλών ρόλων (υπολογισμός, έλεγχος, καταβολή αποζημιώσεων), που δημιουργεί κίνδυνο σφαλμάτων και παραλείψεων. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τις βασικές αρχές του διαχωρισμού αρμοδιοτήτων. Αναφορικά με τις νέες συμβάσεις (2020-2032), η Ελεγκτική Υπηρεσία σημειώνει ότι, παρότι μεταφέρουν μεγαλύτερο επιχειρηματικό κίνδυνο στους παραχωρησιούχους, εξακολουθούν να παρουσιάζονται δυσλειτουργίες στην παρακολούθησή τους. Οι ανάδοχοι συχνά καθυστερούν ή δεν υποβάλλουν έγκαιρα τις απαιτούμενες εκθέσεις προόδου και οικονομικούς λογαριασμούς, ενώ σπάνια επιβάλλονται οι προβλεπόμενες χρηματικές ποινές. Η έλλειψη έγκαιρης επιβολής των ποινών επιβαρύνει το δημόσιο ταμείο. Τέλος, η Έκθεση τονίζει ότι οι βασικοί δείκτες επίδοσης, που θα έπρεπε να διασφαλίζουν την ποιότητα των δημόσιων συγκοινωνιών και να επιτρέπουν την επιβολή κυρώσεων, δεν εφαρμόζονται συστηματικά. Αυτό σημαίνει ότι το κράτος στερείται σημαντικών εργαλείων ελέγχου και προστασίας του δημοσίου συμφέροντος, ενώ ενισχύεται η εικόνα χαλαρής εποπτείας σε συμβάσεις μεγάλης αξίας. Η συνολική εικόνα που αποτυπώνεται στην Έκθεση υπογραμμίζει την ανάγκη για ουσιαστικές βελτιώσεις στη διαχείριση των δημόσιων συμβάσεων και την ενίσχυση της λογοδοσίας.
Similar Articles
You Might Also Like
Δεν κοπάζουν οι ανησυχίες για έκθεση κυπριακών τραπεζών στον τομέα ακινήτων
Nov 27
Συγκοινωνίες εκτός τροχιάς: Έκθεση ΕΥ για λάθη,υπερπληρωμές & μηδενικός έλεγχο
Dec 9
Ελεγκτική Υπηρεσία: Τη νύφη για τα μπακαλοδέφτερα στο ΤΟΜ πληρώνουν οι πολίτες – Λεωφορειούχοι διεκδικούν από το κράτος €59 εκατ. αποζημιώσεις
Dec 9
Χάος στον έλεγχο των Μεταφορών – Το κράτος δεν ξέρει τι χρωστά και τι πληρώνει!
Dec 9
Υπερπληρωμές στις δημόσιες μεταφορές: Πέντε ανάδοχοι στρέφονται κατά του κράτους για €59 εκατ.
Dec 9