Αν παραγγείλετε αναψυκτικό στη Βαγδάτη ή τη Βηρυτό, το πιθανότερο είναι να σας σερβίρουν μια Pepsi. Σε αντίθεση με οπουδήποτε αλλού στον κόσμο, στη Μέση Ανατολή η Pepsi έχει καταφέρει να παραγκωνίσει την Coca-Cola.
Η επιτυχία της οφείλεται εν μέρει στη συγκυρία και εν μέρει στην έξυπνη πλοήγηση μέσα από πολιτικές γραμμές ρήξης που δεν έχουν αφήσει ανεπηρέαστες τις μεγάλες αμερικανικές εταιρείες αναψυκτικών.
Η κυριαρχία της Pepsi στην περιοχή δεν είναι πρόσφατη. Έχει μακρά ιστορία. Τη δεκαετία του 1960 οι αραβικές κυβερνήσεις επέβαλαν μποϊκοτάζ στην Coca-Cola, μετά τη δήλωση της εταιρείας ότι θα άνοιγε εργοστάσιο εμφιάλωσης στο Ισραήλ. Αν και το μποϊκοτάζ έχασε την ισχύ του προς το τέλος της δεκαετίας του 1980, όταν η Coca-Cola χορήγησε το παγκόσμιο κύπελλο ποδοσφαίρου νέων στη Σαουδική Αραβία, τα χρόνια που μεσολάβησαν έδωσαν στην Pepsi άφθονο χώρο να εδραιώσει την κυριαρχία της.
Χειρίστηκε έξυπνα την τοπική πολιτική, λέει ο Kamel Abdallah, ένας Λιβανέζος μεγιστάνας των αναψυκτικών. Στο Ιράκ καλλιέργησε καλές σχέσεις με τα αραβικά τμήματα της χώρας (η Coca-Cola την ξεπερνά μόνο στο ιρακινό Κουρδιστάν, όπου η επιρροή της Τουρκίας είναι μεγαλύτερη). Η Βαγδάτη φιλοξενεί το μεγαλύτερο εργοστάσιο της Pepsi στον κόσμο, σύμφωνα με τον Haider al-Bassam, τον διευθυντή του.
Στον Λίβανο, η οικογένεια πίσω από την παραγωγή της Pepsi στη χώρα έχει στενούς δεσμούς με τις φατρίες των Δρούζων που έχουν μεγάλη επιρροή. Στη Σαουδική Αραβία, η οποία ηγήθηκε του αρχικού μποϊκοτάζ κατά της Coca-Cola, το μερίδιο αγοράς της Pepsi ανέρχεται στο 70%.
Ωστόσο, στη μπλε θάλασσα της Pepsi υπάρχει μια εντυπωσιακή νησίδα κόκκινου χρώματος της Coca-Cola: τα παλαιστινιακά εδάφη που προκάλεσαν το μποϊκοτάζ τη δεκαετία του 1960. Το μερίδιο αγοράς της Coca-Cola στη Δυτική Όχθη είναι περίπου 90%, λέει ο Zahi Khouri, κάτοχος άδειας της εκεί εταιρείας. Το 2022, η Coca-Cola άνοιξε εργοστάσιο στη Γάζα.
Πέρα του ότι το εργοστάσιο ισοπεδώθηκε στον πόλεμο της Γάζας, ο πόλεμος άσκησε νέα πίεση και στις δύο εταιρείες, καθώς οι άνθρωποι στην περιοχή άρχισαν εκ νέου να μποϊκοτάρουν τις αμερικανικές μάρκες σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την υποστήριξη της Αμερικής στο Ισραήλ. Οι τοπικές μάρκες αναψυκτικών, όπως η Matrix της Ιορδανίας ή η Zee Cola του Λιβάνου, άρχισαν να ροκανίζουν την κυριαρχία των αμερικανικών εταιρειών.
Ωστόσο, σύμφωνα με τις περισσότερους μαρτυρίες, απέχουν πολύ σε γεύση. Οι δημοφιλείς εταιρείες του κλάδου έχουν ήδη αρχίσει να ανακτούν το μερίδιο αγοράς που έχασαν για λίγο. Προς το παρόν, το τοπίο των αναψυκτικών στη Μέση Ανατολή φαίνεται ότι θα παραμείνει γαλάζιο με λίγο κόκκινο.
(Από Economist και powergame.gr)
Γιατί η Pepsi νίκησε την Coca-Cola μόνο στη Μέση Ανατολή
Η Pepsi έχει καταφέρει να κυριαρχήσει στην αγορά αναψυκτικών στη Μέση Ανατολή, σε αντίθεση με την παγκόσμια κυριαρχία της Coca-Cola. Αυτή η επιτυχία δεν είναι τυχαία, αλλά αποτέλεσμα μιας σειράς ιστορικών και πολιτικών συγκυριών. Στη δεκαετία του 1960, τα αραβικά κράτη επέβαλαν μποϊκοτάζ στην Coca-Cola λόγω της απόφασης της εταιρείας να ανοίξει εργοστάσιο στο Ισραήλ. Αυτό το μποϊκοτάζ, αν και σταδιακά εξασθένησε, έδωσε στην Pepsi την ευκαιρία να εδραιώσει τη θέση της στην περιοχή. Η Pepsi, σύμφωνα με αναφορές, διαχειρίστηκε έξυπνα τις πολιτικές ευαισθησίες της Μέσης Ανατολής, καλλιεργώντας καλές σχέσεις με διάφορες φατρίες και κυβερνήσεις. Στο Ιράκ, για παράδειγμα, η εταιρεία φρόντισε να συνδεθεί με τις αραβικές κοινότητες, ενώ στη Σαουδική Αραβία κατέχει το 70% της αγοράς. Στον Λίβανο, η οικογένεια που διαχειρίζεται την παραγωγή της Pepsi έχει ισχυρούς δεσμούς με την κοινότητα των Δρούζων. Ωστόσο, υπάρχει μια σημαντική εξαίρεση στην κυριαρχία της Pepsi: τα παλαιστινιακά εδάφη. Εκεί, η Coca-Cola διατηρεί ένα εντυπωσιακό μερίδιο αγοράς, περίπου 90%, και έχει επενδύσει στην περιοχή, ανοίγοντας εργοστάσιο στη Γάζα το 2022. Αυτό το γεγονός υπογραμμίζει την ιδιαίτερη σημασία που έχει η Coca-Cola για τους Παλαιστίνιους, πιθανώς ως σύμβολο αντίστασης ή ως μέρος της τοπικής παράδοσης. Πρόσφατα, ο πόλεμος στη Γάζα και η γενικότερη αύξηση της κριτικής προς την αμερικανική υποστήριξη στο Ισραήλ οδήγησαν σε νέα μποϊκοτάζ αμερικανικών προϊόντων στην περιοχή. Αυτό έδωσε την ευκαιρία σε τοπικές μάρκες αναψυκτικών, όπως η Matrix της Ιορδανίας και η Zee Cola του Λιβάνου, να αυξήσουν το μερίδιό τους. Παρόλα αυτά, οι περισσότεροι καταναλωτές επιμένουν στην Pepsi και την Coca-Cola, παρά τις προσπάθειες των τοπικών εταιρειών να ανταγωνιστούν.
You Might Also Like
Από νησί φάντασμα στην Αλβανία ο γαμπρός του Τραμπ το μετατρέπει σε τουριστικό project ενός δισ. – Ο έρωτας της Ιβάνκα με την τοποθεσία και οι αντιδράσεις
Dec 10
Οι άνθρωποι κάνουν τους αριθμούς*
Dec 13
Η Chevron παίζει επικίνδυνο παιχνίδι στη Βενεζουέλα – Μια ανάσα από το μεγαλύτερο πετρελαϊκό έπαθλο του κόσμου
Dec 21
Βενεζουέλα: Το επικίνδυνο παιχνίδι της Chevron
Dec 21
Το επικίνδυνο παιχνίδι της Chevron στη Βενεζουέλα για το μεγαλύτερο πετρελαϊκό έπαθλο
Dec 21