Του Γιάννη Κακαρή
«Σεισμοί, λοιμοί και καταποντισμοί», μας είπαν ότι θα επέλθουν στην οικονομία και την κοινωνία σε περίπτωση που φορολογηθεί κατά 0,1% η ακίνητη περιουσία αξίας πάνω των τριών εκατομμυρίων, όπως επίσης και το κλιμακωτό τέλος για τις μεγάλες εταιρείες, που συνολικά θα έφερναν έσοδα €100 εκατ. το χρόνο και θα μπορούσαν να επιστραφούν στην κοινωνία ως κοινωνική πολιτική. Το ίδιο και για τη φορολόγηση των πολύ υψηλών εισοδημάτων, με την εισαγωγή νέου φορολογικού συντελεστή 45% για τα πολύ υψηλά εισοδήματα άνω των 100.000 το χρόνο, και μια μικρή αύξηση στη φορολόγηση των υψηλών εισοδημάτων άνω των 72 χιλιάδων.
Γι’ αυτό και καταψήφισαν τις σχετικές προτάσεις που κατέθεσε το ΑΚΕΛ σχετικά με τη φορολογική μεταρρύθμιση. Μάλιστα, χαρακτήρισαν τις προτάσεις αυτές ανεύθυνες, με τον ΔΗΣΥ να επαναλαμβάνει σε κάθε τόνο ότι δεν πιστεύουν στους φόρους αλλά στις φοροελαφρύνσεις, εννοώντας βεβαίως τις φοροελαφρύνσεις υπέρ του κεφαλαίου.
Για να μην είμαστε άδικοι, όμως, κάποια βάση θα πρέπει να έχουν τα επιχειρήματά τους και μάλλον θα τους έχει γίνει αναλυτική επεξήγηση από τους επηρεαζόμενους κύκλους κατά την παρασκηνιακή συνάντηση που προηγήθηκε για να «κόψουν και να ράψουν» τα κόμματα ΔΗΣΥ, ΔΗΚΟ, ΔΗΠΑ και ΕΔΕΚ. Ωστόσο, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τι διαμείφθηκε, αφού έγινε πίσω από κλειστές πόρτες. Αυτό που ξέρουμε είναι ότι μετά την ψήφιση η ΟΕΒ εξέφρασε «βαθιά ικανοποίηση».
Σε κάθε περίπτωση, αυτό που γνωρίζουμε είναι πως η φορολογική μεταρρύθμιση δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τις προσδοκίες της κοινωνίας για ένα φορολογικό σύστημα με δίκαιη κατανομή του φορολογικού βάρους.
Γίνεται ένα βήμα προς τα εμπρός, ωστόσο στο σύνολό της είναι κοινοτικά άδικη και ετεροβαρής, αφού δεν αντιμετωπίζει τη διεύρυνση των ανισοτήτων και αφήνει εκτός το 50% των εργαζομένων χωρίς κανένα όφελος στη μέγγενη της ακρίβειας και των έμμεσων φορολογιών.
Οι κλίμακες και οι φορολογικοί συντελεστές ευνοούν τα υψηλά εισοδήματα αντί τα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα. Δεν παίρνει όσα πρέπει από τα ψηλά εισοδήματα προς όφελος των χαμηλότερων εισοδηματικών στρωμάτων. Δεν φορολογεί τον πλούτο και τις μεγάλες περιουσίες.
Και όλα αυτά την ώρα που, σύμφωνα με έκθεση της Υπηρεσίας Έρευνας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου –και όχι του ΙΝΕΚ ΠΕΟ ή του Ινστιτούτου Ερευνών Προμηθέας– η Κύπρος βρίσκεται στις πρώτες θέσεις ως προς την αύξηση του αριθμού των υπερπλουσίων. Σύμφωνα με την έκθεση, στην Κύπρο το πλουσιότερο 1% κατέχει το 33,4% του συνολικού καθαρού πλούτου της χώρας, ενώ το 10% συγκεντρώνει συνολικά το 66,8% του καθαρού πλούτου. Από την άλλη, το 50% των πολιτών κατέχει μόλις το 4,1% του καθαρού πλούτου.
«Βαθιά ικανοποίηση» για μια φορολογική κατώτερη των αναγκών
Το άρθρο επικεντρώνεται στην κριτική μιας φορολογικής μεταρρύθμισης, την οποία ο αρθρογράφος χαρακτηρίζει «κατώτερη των αναγκών». Ξεκινά με μια ειρωνική αναφορά σε πιθανούς «σεισμούς, λοιμούς και καταποντισμούς» που προέβλεπαν οι επικριτές της φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας και των μεγάλων εταιρειών, υπογραμμίζοντας ότι οι προτάσεις αυτές θα μπορούσαν να αποφέρουν σημαντικά έσοδα για την κοινωνία. Ο αρθρογράφος τονίζει ότι αυτές οι προτάσεις καταψήφισαν οι κοινοβουλευτικές δυνάμεις που στήριξαν την τελική μεταρρύθμιση. Ο συγγραφέας ασκεί κριτική στην έλλειψη διαφάνειας στη διαμόρφωση της μεταρρύθμισης, αναφέροντας ότι οι τελικές αποφάσεις ελήφθησαν πίσω από κλειστές πόρτες, σε παρασκηνιακές συναντήσεις μεταξύ των κομμάτων. Παράλληλα, επισημαίνει την ικανοποίηση που εξέφρασε η ΟΕΒ μετά την ψήφιση της μεταρρύθμισης, γεγονός που ενισχύει την άποψη ότι η μεταρρύθμιση ευνοεί τα συμφέροντα του κεφαλαίου. Στη συνέχεια, το άρθρο αναλύει τις αδυναμίες της μεταρρύθμισης, υποστηρίζοντας ότι δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κοινωνίας για ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα. Επισημαίνεται ότι οι κλίμακες και οι φορολογικοί συντελεστές ευνοούν τα υψηλά εισοδήματα, ενώ δεν λαμβάνεται υπόψη η διεύρυνση των ανισοτήτων και το γεγονός ότι το 50% των εργαζομένων δεν θα έχει κανένα όφελος. Τέλος, ο αρθρογράφος αναφέρει στοιχεία από έκθεση της Υπηρεσίας Έρευνας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, τα οποία δείχνουν ότι η Κύπρος βρίσκεται στις πρώτες θέσεις όσον αφορά την αύξηση του αριθμού των υπερπλουσίων και τη συγκέντρωση του πλούτου στα χέρια του 1% και του 10% του πληθυσμού. Αυτό το δεδομένο ενισχύει την κριτική για την έλλειψη φορολόγησης του πλούτου και των μεγάλων περιουσιών.
You Might Also Like
Τριάντα προτάσεις ΠΕΟ για τη φορολογική μεταρρύθμιση
Dec 6
Η Κύπρος πρώτη στην ανισότητα στην Ευρώπη
Dec 7
Στέφανος Στεφάνου για Προϋπολογισμό 2026: Έλλειψη κοινωνικού και αναπτυξιακού σχεδίου
Dec 15
Στεφάνου: Το ΑΚΕΛ θα καταψηφίσει και φέτος τον Προϋπολογισμό
Dec 15
Αντρέας Καυκαλιάς: Ο προϋπολογισμός αδυνατεί να αντιμετωπίσει τη διεύρυνση ανισοτήτων
Dec 16