Του Μιχάλη Μιχαήλ
Το φετινό χριστουγεννιάτικο μήνυμα του Πάπα Λέοντα και εκείνο του Αρχιεπισκόπου Κύπρου Γεωργίου αποτυπώνουν δύο διαφορετικές αντιλήψεις για το ρόλο της θρησκευτικής ηγεσίας σε έναν κόσμο κρίσης.
Ο πρώτος επιλέγει έναν λόγο βαθιά ανθρώπινο, καθολικό και παρεμβατικό, ο δεύτερος περιορίζεται σε ευχολογικές διαπιστώσεις και σε μια επαναλαμβανόμενη ρητορική φόβου γύρω από το Κυπριακό, χωρίς να ανοίγει πραγματικούς δρόμους σκέψης και ελπίδας.
Ο Πάπας Λέων ξεκινά από τη σάρκα του ανθρώπου που υποφέρει: από τις εικόνες της Γάζας, τους πρόσφυγες, τους άστεγους, τους νέους που στέλνονται στον πόλεμο χωρίς νόημα και αλήθεια. Δεν μιλά αφηρημένα για ειρήνη, αλλά τη συνδέει με την ενσυναίσθηση, τη φροντίδα και την αναγνώριση του πόνου του άλλου.
Το μήνυμά του είναι πολιτικό με την ουσιαστική έννοια: αμφισβητεί τη βία, την υποκρισία της εξουσίας και τις «πομπώδεις ομιλίες» που καλύπτουν εγκλήματα.
Προτείνει μια ειρήνη που αρχίζει από την καρδιά, αλλά δεν σταματά εκεί· αγγίζει τις δομές, τις ευθύνες και τις επιλογές των ισχυρών.
Αντίθετα, ο Αρχιεπίσκοπος Γεώργιος επιλέγει έναν λόγο εσωστρεφή και αμυντικό. Το Κυπριακό παρουσιάζεται σχεδόν αποκλειστικά μέσα από αρνητικές αναφορές και κόκκινες γραμμές, με χαρακτηρισμούς όπως «εθνική ευθανασία», χωρίς καμία θετική, δημιουργική ή ρεαλιστική πρόταση διεξόδου.
Το κάλεσμα για «αφύπνιση» μένει γενικόλογο, ενώ η επίκληση των Χριστουγέννων λειτουργεί περισσότερο ως ηθικό άλλοθι παρά ως πηγή έμπνευσης για δράση, διάλογο και υπέρβαση αδιεξόδων.
Η κριτική του Αρχιεπισκόπου στην κοινωνία, την εγκληματικότητα και την πολιτική παρακμή μπορεί να περιέχει αλήθειες, αλλά δεν συνοδεύεται από αυτοκριτική ή από ένα όραμα κοινωνικής συμφιλίωσης.
Σε αντίθεση με τον Πάπα Λέοντα, που τοποθετεί την Εκκλησία δίπλα στον πληγωμένο άνθρωπο, ο λόγος του Γεωργίου μοιάζει να εγκλωβίζεται σε φόβους, διαπιστώσεις και ευχές. Και αυτό, σε μια χώρα υπό κατοχή, δεν αρκεί.
Σε μια ιστορική συγκυρία που απαιτεί θάρρος, φαντασία και ηθική τόλμη, η Εκκλησία της Κύπρου θα όφειλε να αρθρώσει λόγο ελπίδας και ευθύνης. Όχι απλώς να απορρίπτει λύσεις, αλλά να συμβάλλει ενεργά στη διαμόρφωση ενός πειστικού, ανθρώπινου και βιώσιμου μέλλοντος.
Ανθρώπινος λόγος ή ευχολογική ρητορική;
Το άρθρο εξετάζει τις διαφορετικές προσεγγίσεις του Πάπα Λέοντα και του Αρχιεπισκόπου Κύπρου Γεωργίου στα χριστουγεννιάτικα μηνύματά τους, σε ένα πλαίσιο παγκόσμιας κρίσης. Ο Πάπας Λέων παρουσιάζεται να υιοθετεί έναν βαθιά ανθρώπινο και παρεμβατικό λόγο, εστιάζοντας στον ανθρώπινο πόνο και αμφισβητώντας την εξουσία και τη βία. Το μήνυμά του συνδέει την ειρήνη με την ενσυναίσθηση και την αναγνώριση των προβλημάτων, προτείνοντας αλλαγές στις δομές και τις επιλογές των ισχυρών. Αντίθετα, ο Αρχιεπίσκοπος Γεώργιος επικρίνεται για έναν εσωστρεφή και αμυντικό λόγο, με έμφαση στο Κυπριακό πρόβλημα μέσα από αρνητικές αναφορές και αδιέξοδες θέσεις. Η κριτική του στην κοινωνία δεν συνοδεύεται από αυτοκριτική ή προτάσεις για συμφιλίωση. Συγκεκριμένα, το άρθρο τονίζει ότι το μήνυμα του Πάπα Λέοντα είναι πολιτικό με την έννοια της αμφισβήτησης των κυρίαρχων αφηγήσεων και της προώθησης της ειρήνης ως κάτι που ξεκινά από την καρδιά αλλά επεκτείνεται και στις κοινωνικές δομές. Η προσέγγισή του θεωρείται πιο αποτελεσματική στην αντιμετώπιση των παγκόσμιων προκλήσεων, καθώς δεν περιορίζεται σε γενικόλογες ευχές αλλά προτείνει συγκεκριμένες αλλαγές. Ο λόγος του Αρχιεπισκόπου, από την άλλη πλευρά, χαρακτηρίζεται ως εγκλωβισμένος σε φόβους και διαπιστώσεις, χωρίς να προσφέρει ελπίδα ή προοπτική για το μέλλον. Η ανάλυση επικεντρώνεται στην αντίθεση μεταξύ μιας προσέγγισης που επιδιώκει την ενεργό παρέμβαση και την αλλαγή και μιας άλλης που περιορίζεται στην αναπαραγωγή υπαρχουσών ανησυχιών και στην άμυνα της υφιστάμενης κατάστασης. Σε μια χώρα όπως η Κύπρος, που βρίσκεται υπό κατοχή, το άρθρο υποστηρίζει ότι ένας λόγος που εγκλωβίζεται σε φόβους και ευχές δεν επαρκεί για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις και να προωθήσει ένα βιώσιμο μέλλον. Η Εκκλησία, σύμφωνα με το άρθρο, θα έπρεπε να αναλάβει έναν πιο ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση ενός λόγου ελπίδας και ευθύνης. Συνοψίζοντας, το άρθρο παρουσιάζει μια κριτική σύγκριση των χριστουγεννιάτικων μηνυμάτων δύο σημαντικών θρησκευτικών ηγετών, αναδεικνύοντας τις διαφορετικές τους προσεγγίσεις και τις επιπτώσεις τους στην αντιμετώπιση των παγκόσμιων κρίσεων. Η προσέγγιση του Πάπα Λέοντα θεωρείται πιο αποτελεσματική και ανθρώπινη, ενώ η προσέγγιση του Αρχιεπισκόπου Γεωργίου επικρίνεται για την έλλειψη οράματος και την εγκλωβισμό σε αρνητικές αφηγήσεις. Το άρθρο υπογραμμίζει την ανάγκη για έναν πιο ενεργό και υπεύθυνο ρόλο της Εκκλησίας στην προώθηση της ειρήνης και της συμφιλίωσης.
You Might Also Like
Vande Mataram-ένα τραγούδι διαμέσου του χρόνου, της μνήμης και της συνείδησης
Dec 12
Η Αμαργέτη γιορτάζει τα Χριστούγεννα με Άη Βασίλη, δώρα και μουσική
Dec 24
Εννέα χρόνια χωρίς τον George Michael: Η φωνή μιας γενιάς, η μουσική ιδιοφυΐα και η πολιτική του στάση
Dec 25
Ο «μαύρος χρυσός» και τα λευκά μυστικά της Κύπρου
Dec 27