ΔΥΟ μεταρρυθμίσεις, που προωθούσε η Κυβέρνηση υιοθετήθηκαν από τη Βουλή. Η πρώτη αφορά το φορολογικό σύστημα και η δεύτερη το νέο σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικών. Πρόκειται για αλλαγές που συζητούνταν για δεκαετίες και επιτεύχθηκε η υιοθέτησή τους μόλις προχθές.
ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ για ένα βήμα προς τα εμπρός, παρά τις όποιες διαφωνίες και επιφυλάξεις. Η μεγάλη εικόνα είναι ότι έγιναν οι αλλαγές, που προδήλως εξυπηρετούν τους πολίτες. Θα μπορούσαν να γίνουν μεγαλύτερα βήματα; Προφανώς και ναι. Αλλά ήταν το τελικό αποτέλεσμα μέρος ενός συμβιβασμού.
ΣΕ ό,τι αφορά τα φορολογικά είναι προφανές ότι ευνοείται από τη μεταρρύθμιση ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού. Με βάση τη μεταρρύθμιση, λιγότερα βάρη θα έχουν 160 χιλιάδες και πλέον φορολογούμενοι της μεσαίας τάξης, καθώς θα αυξηθεί έμμεσα το οικογενειακό τους εισόδημα, εξαιτίας των φορολογικών εκπτώσεων. Επιπρόσθετα, θα υπάρξει ίσος ανταγωνισμός μεταξύ των κυπριακών και ξένων επιχειρήσεων.
ΤΗΝ ίδια ώρα ενισχύονται τα μέτρα κατά της φοροδιαφυγής, με την ευχέρεια που παρέχεται στο Τμήμα Φορολογίας για την σφράγιση των επιχειρήσεων, τη δέσμευση μετοχών, την υποχρεωτική υποβολή φορολογικής δήλωσης για όλους, από την ηλικία των 25 ετών, με την πληρωμή των ενοικίων μέσω τραπεζών και με την εξασφάλιση στοιχείων για τις καταθέσεις φορολογουμένων σε κυπριακές τράπεζες. Αυτά γενικά και περιγραφικά.
ΣΕ ό,τι αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών η πλειοψηφία της Βουλής, μετά από πολλές συζητήσεις, συγκρούσεις, απεργίες, συμβιβασμούς, αποφάσισε ένα πλαίσιο, που προφανώς και επιδέχεται βελτιώσεων. Κι αυτό θα γίνει εάν και εφόσον τούτο χρειασθεί κατά την υλοποίηση. Με βάση τα νέα δεδομένα, ο διευθυντής του σχολείου θα έχει ρόλο και στην αριθμητική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών με βαρύτητα 15%. Το υπόλοιπο 85% παραμένει στον επιθεωρητή. Περαιτέρω, εισάγεται η θέση του Ανώτερου Εκπαιδευτικού. Υπάρχουν προφανώς κι άλλες ρυθμίσεις στο νέο σύστημα. Η ουσία είναι, όμως, ότι επήλθε αλλαγή. Κι αυτό είναι το σημαντικό. Άλλαξε ένα σύστημα, το οποίο συντηρείτο από τη δεκαετία του ’70. Άλλα δεδομένα τότε, άλλα τα σημερινά.
ΔΥΟ μεταρρυθμίσεις έχουν υιοθετηθεί και αναμένεται τώρα η εφαρμογή τους. Η εφαρμογή του φορολογικού θα γίνει αμέσως, από την 1η Ιανουαρίου ενώ στην εκπαίδευση θα ξεκινήσει τη σχολική χρονιά 2028 – 2029.
ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ για μεταρρυθμίσεις, που θα βοηθήσουν την κοινωνία και σε ό,τι αφορά τα οικονομικά δεδομένα των πολιτών αλλά και σε σχέση με την αξιοκρατία. Όλα, βέβαια, θα κριθούν εκ του αποτελέσματος.
Αλλαγές μετά από δεκαετίες
Η Βουλή υιοθέτησε δύο σημαντικές μεταρρυθμίσεις μετά από μακροχρόνιες συζητήσεις: μια νέα φορολογική ρύθμιση και ένα σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικών. Η φορολογική μεταρρύθμιση στοχεύει στην ελάφρυνση των φορολογικών βαρών για περισσότερους από 160.000 φορολογούμενους της μεσαίας τάξης, αυξάνοντας έμμεσα το διαθέσιμο οικογενειακό εισόδημα μέσω φορολογικών εκπτώσεων και προωθώντας τον ανταγωνισμό μεταξύ κυπριακών και ξένων επιχειρήσεων. Παράλληλα, ενισχύονται τα μέτρα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, δίνοντας αυξημένες εξουσίες στο Τμήμα Φορολογίας, όπως η σφράγιση επιχειρήσεων και η δέσμευση μετοχών. Επιπλέον, καθιερώνεται η υποχρεωτική υποβολή φορολογικής δήλωσης για άτομα άνω των 25 ετών και η πληρωμή ενοικίων μέσω τραπεζών, ενώ εξασφαλίζεται η πρόσβαση σε στοιχεία τραπεζικών καταθέσεων. Σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, το νέο πλαίσιο που υιοθετήθηκε προβλέπει ότι ο διευθυντής του σχολείου θα έχει πλέον βαρύτητα 15% στην τελική βαθμολογία, ενώ το υπόλοιπο 85% θα εξακολουθεί να καθορίζεται από τον επιθεωρητή. Επίσης, εισάγεται η νέα θέση του Ανώτερου Εκπαιδευτικού. Η κυβέρνηση αναγνωρίζει ότι το νέο σύστημα δεν είναι τέλειο, αλλά αποτελεί ένα σημαντικό βήμα μετά από δεκαετίες στασιμότητας και θα βελτιωθεί κατά την εφαρμογή του, εάν χρειαστεί. Η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων θα γίνει σε διαφορετικό χρονοδιάγραμμα. Η φορολογική μεταρρύθμιση θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου, ενώ το νέο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών θα ξεκινήσει κατά τη σχολική χρονιά 2028-2029. Η κυβέρνηση εκφράζει την πεποίθηση ότι οι αλλαγές αυτές θα συμβάλουν στην οικονομική ευημερία των πολιτών και στην ενίσχυση της αξιοκρατίας. Συνολικά, η ψήφιση αυτών των δύο μεταρρυθμίσεων θεωρείται ένα σημαντικό επίτευγμα, παρά τις αρχικές διαφωνίες και τους συμβιβασμούς που απαιτήθηκαν. Η κυβέρνηση τονίζει ότι η εφαρμογή τους θα κριθεί από τα αποτελέσματα, αλλά εκφράζει αισιοδοξία για τις θετικές επιπτώσεις που θα έχουν στην κοινωνία.
You Might Also Like
ΟΕΛΜΕΚ: Αποφάσισε κλιμάκωση των μέτρων για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών – Τι αναφέρει ψήφισμα της Παγκύπριας Συνδιάσκεψης της οργάνωσης
Dec 18
Μήνυμα Μιχαηλίδου πριν τη συζήτηση στην Ολομέλεια για το σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικών
Dec 20
Αποτυχία στο νέο σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικών θα βαραίνει όσους το ψήφισαν, λέει η Πρόεδρος ΠΟΕΔ
Dec 22
Και εγένετο νέο σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικών: Ποιες οι μεγάλες αλλαγές – Αναμονή για τη θέση των εκπαιδευτικών οργανώσεων
Dec 23
Υπουργός Παιδείας για νέο σύστημα αξιολόγησης: Άμεσο το όφελος για τους μαθητές
Dec 24