Dialogos

Έκθεση Ελεγκτικής Υπηρεσίας: Προβληματισμοί για τη διαφάνεια στον Ανεξάρτητο Φορέα Κοινωνικής Στήριξης

Published November 4, 2025
Έκθεση Ελεγκτικής Υπηρεσίας: Προβληματισμοί για τη διαφάνεια στον Ανεξάρτητο Φορέα Κοινωνικής Στήριξης

Η Ελεγκτική Υπηρεσία, με την Ειδική Έκθεση 40/2025, εντόπισε σειρά αδυναμιών και κενών στο σύστημα λειτουργίας του Ανεξάρτητου Φορέα Κοινωνικής Στήριξης, ο οποίος παρέχει οικονομική βοήθεια σε φοιτητές που αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες.
Παρότι τα έσοδα του Φορέα αυξήθηκαν θεαματικά τα έτη 2023–2024, φτάνοντας τα 2,5 εκατ. ευρώ, η Υπηρεσία προειδοποιεί ότι η σημερινή μορφή διαχείρισης δεν διασφαλίζει πλήρως τη θεσμική ακεραιότητα και τη διαφάνεια.
Ο Γενικός Ελεγκτής Ανδρέας Παπακωνσταντίνου, στον πρόλογο της έκθεσης, αναφέρει πως οι εισφορές προς τον Φορέα προέρχονται αποκλειστικά από ιδιωτικές εταιρείες και ότι σε αρκετές περιπτώσεις οι δωρητές είχαν ταυτόχρονα ενεργές οικονομικές σχέσεις με το κράτος. Χαρακτηριστικά, εντοπίστηκαν εισφορές ύψους εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ από εταιρείες που υπέγραφαν συμβάσεις με κρατικούς φορείς την ίδια χρονική περίοδο.
Αν και δεν αποδίδεται πρόθεση ή ευθύνη σε κανένα εμπλεκόμενο μέρος, η Ελεγκτική Υπηρεσία τονίζει πως η σχέση μεταξύ του Φορέα, των εισφορέων και της εκτελεστικής εξουσίας δημιουργεί ένα «ιδιάζον πλαίσιο» που ενδέχεται να υπονομεύσει τη δημόσια εμπιστοσύνη. Υπενθυμίζεται ότι πρόεδρος της Επιτροπής Διαχείρισης του Φορέα είναι η/ο σύζυγος του εκάστοτε Προέδρου της Δημοκρατίας.
Η Έκθεση εισηγείται όπως οι εισφορές άνω των 20.000 ευρώ δημοσιοποιούνται με συγκατάθεση των δωρητών, προκειμένου να ενισχυθεί η διαφάνεια, χωρίς να απαιτείται νέα νομοθετική ρύθμιση. Η Υπηρεσία θεωρεί ότι μια τέτοια πρωτοβουλία θα θωρακίσει θεσμικά τον Φορέα και θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη των πολιτών.
Ανάμεσα στα επιμέρους ευρήματα, εντοπίστηκαν επίσης καθυστερήσεις στην αξιολόγηση αιτήσεων οικονομικής βοήθειας, ελλιπής τεκμηρίωση για την επιλογή δικαιούχων και απουσία προϋπολογισμού, παρά τις προβλέψεις της σχετικής νομοθεσίας.
Η Ελεγκτική Υπηρεσία υπογραμμίζει ότι στόχος δεν είναι η καταγγελία, αλλά η θεσμική αυτοβελτίωση και η ενδυνάμωση της διαφάνειας, ώστε ο κοινωνικός ρόλος του Φορέα να μην επισκιάζεται από σκιές και δημόσια αμφισβήτηση.